Image Image
 
כל הפוסטים בבלוג
החינוך בישראל ובעולם הדפס דואל
נכתב על ידי ד"ר רותי סוסתיאל   
להלן דברים ששכחנו על החינוך:
 
צריך לדעת שעד המאה ה- 19 החינוך היה חינוך לעליתה בלבד. כלומר הוא נלמד
בסך הכל בין 8 - 12 אחוזים של האוכלוסיה.
החינוך לכלל האוכלוסיה, כחוק חינוך חובה, תחילה עד כיתה ח' וכיום עד כיתה
יב' בארץ, אינו כולל חלק נכבד מאוכלוסית העולם. החינוך לכלל האוכלוסיה כיום
כולל חינוך לנשים, הינו חדש יחסית והחל רק מהאמצע השני של המאה ה- 19 ולשיאו הגיע רק כעבור 80 - 100 דנה. מה שקיים כיום בחלק גדול של העולם אינו מה שהיה ואולי לא גם מה שיהיה.
החינוך להמונים יצר בעיות רבות. כתיבת תוכנית לימוד, תוכניות לימוד מדורגים שיתאים למגוון הרחב של האוכלוסי (גאונים מצד אחד וחלשים מן הצד השני), מה שהביא את כל תוכניות הלימוד לאוכלוסיה הנקראת טעונת טיפוח מחד, מוגבלת מאידך, לעומת בתי ספר פרטיים או בעלי אורינטציה לימודית מיוחדת (לטבע, לדמוקרטיה, לאמנות, למדעים וכו').
הרצון להרבות ולגוון לימודים יצרו בעיות קשות. ישנם מקצועות נחשקים לעומת מקצועות פחות נחשקים או לא מועדפים, על ידי מערכת החינוך, התלמידים וגם על ההורים. אם ניקח כדוגמא את מקצועות הבישול והספורט, אליהם היו נשלחים עד לפני שנים מועטות, אחר כך נעלמו מהמערכת, היום הם מקצועות מועדפים. פעם אף אחד לא רצה להיות טבח, היום כולם רוצים להיות שפים. פעם אף אחד לא רצה להיות חיט, היום כולם רוצים להיות מעצבי אופנה, מעצפי שיער וכמובן כל הבנים רוצים להיות כדורגלנים (בעקבות התשלום והשכר).
 
הקצוות חודדו מאוד. צריך לדעת מה ללמד, את מי ללמד מה, מה תהיינה הדרישות הבאות, האם ניתן ללמד את כולם אותו חומר לימוד, מה הזכויות של התלמיד, כיצד ניתן להכשיר מורה, מחנך, מדעים, ספורט, הומני, מסחר. כמה זמן ימשך ההכשרה של מורה א' לעומת מורה ב' או ג' וכו'. מה הבסיס להכשרת מורה, וכשהמורה מגיע לכיתה, מה הוא יודע - מתמטיקה בלבד או כיצד ללמד הכל, ומה עם משמעת וידע מוקדם של המורה של התלמיד, מה חובה ומה הוא מוסיף משל עצמו. האם כולם חייבים לדעת אותו דבר כל הזמן, או שמא יש צורך בהכשרה אחרת. מה שנלמד כיום כידע, ניתן בקלות לרכישה באמצעות המחשב והאינטרנט. יש הרבה מאוד שאלות. אולם שאלת השאלות הם האם כולם מוכשרים להכל או שיש לסווג סוגים שונים של מורים לסוגים שונים של תלמידים. כלומר צריך לאבחן יכולות לעומת צרכים.
 
היה צורך במבדקים שיאפשרו להכוון את האוכלוסיה הלומדת. המילה הכוונה או סיווג, היא מילה קשה לכולנו. אולם זה לא מנע מהכנת מבדקים שונים, אשר ניסו לבדק לאן לשייך ומה ללמד את הילדים. בחינת ידע, מבדני הערכה, מבחני הגיון, חשיבה, IQ , כישורי למידה. הפסיכולוגיה הקוגנטיבית, הפסיכולוגיה ההתפתחותי, הפרוידאנית, שמות כמו אלפרד בונה, רוסו, וילהלם וונדט, ויליאם ג'ימס, פיאג'ה,פרנסיס גאלטון וכו' וכו' לא הצליחו לכסות את כל האפשרויות של יכולותיו השכליות והמנטליות של הילד/אדם.
 
מדעת חיים מקיף, עוסק בין השאר בטיב כישוריות האינטלקטואליים של האדם ובסוגיהם השונים. הממצאים העכשווים בחקר המח, ובביולוגיה מעלים בהבלטה סוגיות בקשר ל: גמישותה של ההתפתחות האנושית. האם ניתן לשנות פוטנציות או כישורים אינטלקטואליין באמצעות התערבות.
שאלה נוספת היא מה זהותם או טיבם של הכישורים האינטלקטואליים שאנשים מסוגלים לפתח. האם כל אחד מהאזורים השונים של מערכת העצבים אחראי לתפקוד אינטלקטואלי מסוים, או שכולם עומדים לרשות טווח רחב של אופרציות מסוגים שונים. כמו כן מה ההבדל בין הכישורים של כלל האנושות - שפה, פיסיקלית גופנית לבין הגאוניט או הפיגור בכישורים אלה כמו גאון במוסיקה ונכה פיסית ברגליו.
המסקניות מראות על גמישות רבה בתהליך התפתחות האדם,במיוחד בחודשי חייו הראשונים. הגמישות מושפעת מאילוצים גנטיים הפועלים ומכוונים את האדם לכיוונים מיוחדים לעומת האחר, וכמובן הסביבה. כל תכונה מורכבת אינה נובעת מגן מסוים אחד, או ממערכת קטנה של גנים, אלא משקפת גנים רבים. לכן כשמדובר בכישורים כה רבים, בלתי מוגדרים, כמו האינטלגנציות האנושיות, ספק אם ניתן בכלל לדבר על תכונות. האמצעי האמין ביותר כיום לקבוע בסיס גני של כישרונות הוא ככל הנראה מחקרי התאומי הזהים שגודלו בנפרד.
לא נראה לנו כיום, שניתן יהיה לערוך בדיקות גנטיות כלליות, אשר ישקפו גאונות או מוגבלית מסוימת באוכלוסיה, כדי שאפר יהיה לנתב את התלמיד ללמידה מסויפת על פנ האחרת. מה גם שאנו יודעים כיום כי בחקר ההתפתחות הביאולוגית האנושית נמצא כי ישנו גמישות, פלסטיטת של האורגניזם. אדם שנפגע בתאונה ואיבד את ידו הימנית הכותבת, יסגל לכתוב בשמאלית, או ילד שבילדות חותל ורגליו היו מחותלות עד גיל שנתיים, גם הוא ילך ככל הילדים.
התפתחות האינטלגנציות - היכולת לענות על פרטים ולענות על שאלות לשוניות של שפה, צליל, יכולת מתמטית לוגית, מרחבית - יכולת תפיסה מרחבית של העולם, גופנית תנועתית פיסיקלית, מוסיקלית, אישית - קבלת עצמו, בין אישית
- קבלת האחר, רגשית וכו'.
תורת האינטלגנציות השונות, מאפשרת בחירה אישית של הילד בנושאים החשובים לו ואשר בהם הוא יוכל לבטא את עצמו ואת כישוריו למען עצמו, למען הכלל בצורה החיובית ביותר.

צטט מאמר זה באתרך | צפיות: 1510

RSS לתגובות

רק משתמשים רשומים יכולים להגיב.
בבקשה הכנס בשם המשתמש או הרשם לאתר.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.1

 
< קודם   הבא >