Image Image
 
חברה
לשחק עם איבגי הדפס דואל
נכתב על ידי מנשה בן מאיר   
gfn_021לא בכל יום. לא בכל מקום‮. ‬לא עם כל שחקן‮. ‬
בטח לא עם שחקן‮, ‬תסריטאי‮, ‬במאי כזה עסוק‮. ‬
והרי לא תמיד‮, ‬אם בכלל‮, ‬נוצרת כימיה גם‮. ‬הפעם זה קרה‮.
 
לשחק עם איבגי
 סדנת מישחק  לפני מצלמה בבית הספר הדמוקרטי"קשת" בזכרון יעקב

  gfn_02

‬הזמן‮: ‬באחד מימי שני בשבוע‮. ‬המקום:בוקר בבית של איתן נמליך‮,‬ שטרח והכין את בית המשפחה הידידותית שלו לסט צילומים ולסדנת משחק מול מצלמה‮, ‬שניהל השחקן העסוק ביותר בארץ ושהגיע בדיוק בשעה שנקבעה‮.‬

וטוני הרן ויותם גולדהור מאחורי המצלמה וידידיה הרן גם‮. ‬וחן ועקנין הפליאה במשחק מול עיניו הבוחנות של איבגי שחילץ‮, ‬הפיק ושאב מן השחקנית המחוננת את המיטב ואף הדגים בעצמו את הדמות ההיא‮, ‬ששמרה בקנאות מפחידה את הפופקורן לעצמה‮. ‬והיו גם שפרשו אחרת את התפקיד‮. ‬כך מתן נוימרק‮, ‬ורועי הלאור‮, ‬ושלומי פבזנר‮ , ‬ואורי קדישמן‮, ‬וגלעד גורדון שהגיבו בשידרוג להערותיו המקצועיות של איבגי‮.‬

והכימיה‮? ‬מה כימיה מי כימיה‮. ‬הייתה שם מעבדה שלמה‮. ‬הכל נוסה‮. ‬ריאליזם‮? ‬פנטסיה‮? ‬חלום‮? ‬סיוט‮? ‬רק צריך להחליט מה אומר התסריט ומהי קונצפציית הבימוי‮. ‬לשאלה שנשאלה על ההבדל בין משחק בקולנוע לבין משחק בתיאטרון השיב איבגי תשובות מרתקות‮. ‬כל ההבדל בין בנייה תהליכית של תפקיד בתיאטרון לבין בנייה פרגמנטית‮, ‬מקוטעת של תפקיד בסרט‮. ‬איבגי תיאר בהרחבה כיצד שני התחומים מפרים זה את זה‮. ‬אצלו בעבודתו כשחקן‮. ‬והיו שהוסיפו ושאלו וחקרו ממש כמו בתוכנית הטלוויזיה הפופולרית‮ "‬סטודיו למשחק‮",‬

‮ ‬התלמידים התמקדו במיוחד בסרט‮ ‬‭"‬מטאליק בלוז‮", ‬שצפו בו בבוקר‮, ‬ושמככבים בו איבגי וקושניר‮. ‬הסרט זכה בקטגורית שחקן המשנה הטוב ביותר‮ (‬משה איבגי‮). ‬הסרט זכה בפרס התסריט בפסטיבל הסרטים בירושלים‮.‬

כמו כן הסרט פתח את פסטיבל הסרטים הישראלי בפריז והציג בפסטיבל מונטריאול‮, ‬טורונטו‮, ‬ורשה‮, ‬ליסבון‮, ‬ולנסיה‮, ‬מוסקבה‮, ‬סן פרנסיסקו‮, ‬סיאטל‮. ‬מטאליק בלוז היה הסרט הנצפה ביותר בישראל בשנת ‮5002 ‬עם כ-‮000,05 ‬צופים‮. ‬איבגי הוא סיסו‮. ‬איש תם וישר ובעל משפחה‮, ‬שיוצא עם מעבידו להרפתקת סרק בגרמניה אך גילו אצל עצמם ערכים עמוקים‮.‬

רועי הלאור‮, ‬שפתח בשאלות סקרניות‮, ‬שאל את איבגי האם הוא משחק את עצמו במטאליק‮. ‬השאלה סחטה חיוך אבהי מאיבגי והוא גילה שהוא שאב מדמות אביו השראה‮ ]"‬אבא שלי היה האמונה עצמה‮"[ ‬לתפקיד של סיסו‮.‬

לשאלה על העבודה על מטאליק סיפר איבגי על ההשקעה שלו ושל קושניר לבדם במלון בהמבורג‮, ‬די מנותקים מן הבית‮, ‬על התפקידים ערב ערב‮ ‬לפני הצילומים‮. ‬ורועי וידידיה שאלו על הכפילים ועל פעלולנות‮. ‬ועל סיום הסרט שלא מצא חן בעיניהם‮. ‬אך אחד הרגעים היפים בשיחה עם איבגי הייתה תשובתו לשאלה של חן‮. ‬הוא סיפר‮, ‬די באהבה גלויה‮, ‬על משפחת הקולנוע העולמית שיש לה לשון משותפת למרות הבדלי השפות‮. ‬ואיתי דמבו שאל מה ששאל ואיבגי טרח לכבודו והסביר את‮ ‬ההבדל בין צילומי אולפן וצילומי חוץ בין צילומי אולפן וצילומים באתרים אמיתיים‮. ‬והייתה שאלה‮ ]"‬גם יפה‮, ‬גם תמימה וגם מורכבת‮" ‬בלשון איבגית‮[ ‬על מערכת היחסים האישית והאינטימית בין השחקנים‮. ‬הסביר איבגי כיצד המערכת מתאימה עצמה לשחקנים וכיצד רגישויות אישיות נלקחות בחשבון ואיך משפיעות יחסי הקירבה‮. ‬והייתה שאלה אחרונה של המארח על שימוש באביזרים בסרט מטאליק‮.‬

‮"‬אתם יודעים‮? ‬אתם מקסימים‮?" ‬הגיב איבגי בהתרגשות בלתי צפויה ובהשתאות‮, ‬למטח השאלות שתלמידי הקולנוע של‮ "‬קשת‮" ‬ירו לעברו ללא מנוח וללא הפוגה‮. ‬והוא‮, ‬איבגי‮, ‬אחד ומיוחד‮, ‬עמד בהם בכבוד‮. ‬כצפוי‮.‬

(הכתבה פורסמה בעיתון "הגפן").

הכותב:

מנשה בן מאיר.זכרון יעקב.
מורה לקולנוע ב"קשת"
0523205096

    

 

 

 


ImageImage

צטט מאמר זה באתרך | צפיות: 2206

RSS לתגובות

רק משתמשים רשומים יכולים להגיב.
בבקשה הכנס בשם המשתמש או הרשם לאתר.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.1

 
< קודם   הבא >