Image Image
 
כל הפוסטים בבלוג
פרס ציון לשבח למתכננים שהגישו תוכנית תחבורה כוללת לבקעת הנדיב הדפס דואל
נכתב על ידי יורם א.   

שלום שוב,

לא יצא לי לכתוב זמן מה והנה מצאתי את ההזדמנות.

ראשית לעניין הבחירות, לפני מספר שבועות החלטנו שלא להריץ את הרשימה "בשביל המושבות" וזאת מסיבות שונות.

כחלופה להתמודדות, פניתי לכל המועמדים לראשות המועצה בנימינה גבעת עדה להגיע לדיון ציבורי פומבי שבו יענו על שאלות כנהוג במקומות בהם מכבדים המועמדים את ההליך הדמוקרטי.

לצערי המועמדים בחרו שלא להגיב למרות שראיתי כי אורי דיסטניק הזמין את אריה זיתוני לעימות פומבי. עימות כזה אינו יכול להיחשב נייטרלי משום שמועמד אחד מזמין מועמד שני והתוצאות לא יכולות להיות אוביקטיביות בהכרח.

לעניין התחבורה, אני שמח לבשר לכם שתוכנית התחבורה האזורית שהגשנו בשמן של 5 רשויות זכתה בתוכנית התחבורה הארצית לציון לשבח. בתחרות זכינו לשבחים רבים על היקף העבודה שנעשתה ועל העומק שהיא גילתה. התחרות הייתה על פרויקטים המעודדים הפחתה בשימוש ברכב פרטי ומעודדת תחבורה ציבורית והליכה. הרשויות שזכו בפרסים כספיים היו אותן רשויות שגם השקיעו כסף רב בתכנון מפורט, מה שלא היה אצלנו, בינתיים.

היוזמה להגשת תוכנית התחבורה באה ממני ומעוד 2 מתכננים נוספים מבנימינה והיא זכתה לברכתם של 5 ראשי היישובים - זיכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, אור עקיבא, פרדס חנה כרכור וג'יסר א-זרקא. אלי אבוטבול הסכים להוביל את התהליך כפי שהוא עושה כבר חמש שנים עם פרויקטים רבים אחרים (ולשם הגילוי הנאות איני תושב זיכרון).

התוכנית נועדה להתמודד עם העומסים ההולכים וגדלים של רכב פרטי בהגעתו לתחנות הרכבת בבנימינה ופרדס חנה וכן לעודד הקמת שבילי אופניים והליכה בתוך היישובים ובין היישובים.

לאחרונה ראיתי התכתבויות בנושא פתיחת צירי תחבורה נוספים. אני מסכים עם שי רגב לגמרי שאין לפתוח את  כביש 654 (מה גם שהוא בכלל נגרע מתוכניות המתאר הארציות לכבישים והוא תיאורטית לא אמור להתקיים ככביש) ובוודאי לא את עוקף כפר גליקסון שיהפוך לציר ראשי בהתחשב בכך שהוא אמור להזרים תנועה לחוצה ישראל.

תוכנית התחבורה שבנינו באה עם מסר אחר לגמרי - לא עוד הרחבת ותוספת כבישים לעומס ההולך וגדל של רכב פרטי אלא מעבר הדרגתי למערכת יעילה של שאטלים, אופניים הליכה רגלית ובעיקר הרבה הסברה וחינוך כי על כל אחד מאיתנו מוטלת האחריות לשינוי התנהגות בתחום אקוטי זה של התחבורה.

רק לשם הבהרה עד כמה המצב חמור - בשנת 2004 נמדדו היקפי תנועה בכביש בנימינה שהיו אמורים להימדד בשנת 2020. כלומר נפחי התנועה "הקדימו" את זמנם   ב-16 שנה. אני ממש לא הופתעתי מהנתונים מאחר וכל כביש שהורחב והתווסף נסתם זמן קצר לאחר הקמתו.

אני רוצה לקוות שראשי היישובים שייבחרו ב-11 לנובמבר ייקחו על עצמם לקדם מדיניות תחבורה אזורית שמטרתה הפחתת הנסיעות ברכב פרטי והחזרת המרחב הציבורי מהרכב הפרטי אל הולכי הרגל ורוכבי האופניים.

שלכם בברכה,

יורם


צטט מאמר זה באתרך | צפיות: 1422

תגובות (7)
RSS לתגובות
1. 29-10-2008 21:38
כל הכבוד !
זאת יכולה להיות תועלת עצומה גם ליישובים שלנו, וגם לאיכות האוויר אצלנו ובכלל ! 
 
עכשיו, יורם, מה אנחנו צריכים לעשות כדי להביא לכך שהתוכנית תבוצע?
רשומים
esty
2. 30-10-2008 11:18
אני מצטרף להתפעלויות
:)  
 
נושא כל כך חשוב!  
טוב שהוא מתחיל לזוז סוף סוף...
רשומים
mish
3. 30-10-2008 13:40
סחטיין ותודה!!
יורם, 
 
סחטיין על העבודה והפרס. אני חושב שאבטא דעת רבים, ואומר שנשמח לקרא עוד על התכנית (האם תוכל לשים אותה כאן באתר, או לפחות את עיקריה? 
 
וכמובן שתודה על המחמאות (אני מוחמא מכך שאתה מסכים עימי! :-)). 
 
חוץ מזה, כפי שכתבתי לך כבר לפני כמה שבועות - העשייה לא הסתיימה, היא רק מתחילה!! בימים אלו אנו פועלים במסגרת א-פוליטית, ליישום עקרונות ותפיסות העולם הסביבתיות-תכנוניות שלנו. אתה מוזמן!!! (ויודע איך יוצרים קשר :) )
רשומים
shai
4. 30-10-2008 19:35
אגב, כביש 654
מבירור עם לשכת התכנון המחוזית (ועדה מחוזית, משרד הפנים): 
 
יעוד השטח הוא חקלאי! ורצון הועדה המקומית לסלול אותו מנוגד לעמדת הוועדה המחוזית!! 
הוועדה המקומית מסתמכת על פרשנות משפטית, התומכת בסלילה. דבר המנוגד לעמדת הוועדה המחוזית לעמדת היועץ המשפטי שלה (וזה בנוסף לשלל ההתנגדויות התכנוניות לסלילת הכביש)!! 
:(
רשומים
shai
5. 31-10-2008 08:56
תחבורה ציבורית תמנע את הצורך בכבישים
לכן המאבק עליה יותר חשוב בעיני מהמאבק על כביש זה או אחר. זה המאבק העקרוני, על הסיבות, לא על הסימפטומים.
רשומים
aviv
6. 01-11-2008 05:36
אביב, אין קשר
דווקא כביש 654 הוא דוגמא הפוכה! הכביש מקודם בעוצמה רבה דווקא ע"י מ.א אלונה (בראשות אריה שרון), עמ"נ לקצר את מרחקי ההסעה של האוטובוסים של התלמידים (הסעות תלמידים, של המועצה האזורית) לבי"ס אורט. 
גם תחבורה ציבורית "קלה" (מוניות, כולל אוטובוסים) זקוקה לכבישים, וגם היא מעוניינת בדרכים הקצרות, החוסכות דלק. 
המאבק נגד כבישים מיותרים הוא מאבק לשמירת איכות החיים (להבדיל מ- "רמת חיים", שבד"כ דווקא תומך בכבישים) וסביבה בת-קיימא. 
מאבק בעד תחבורה ציבורית חופף לעיתים לנ"ל, אבל לא תמיד ולא בהכרח. המאבק למען תחבורה ציבורית בת-קיימא מונע לרוב מתוך שיקול ריאלי - של צפי העתיד - מתוך הצפי שבעתיד תגדל האוכלוסייה, תגדל רמת המינוע והצורך ביוממות, והכבישים/צורות ההתניידות הנוכחיות לא יוכלו להכיל את התנועה הנ"ל (ע"ע הפקקים בכבישי הרוחב המתחברים לכביש 6).
רשומים
shai
7. 04-11-2008 09:07
בשביל תחבורה ציבורית לא יסללו כבישים
:roll  
כך שאם היא תפחית את עומס התנועה, זה יפחית כבישים- אף אחד לא יסלול כביש רק בשביל אוטובוס תלמידים שייסע בו פעמיים ביום... 
 
אבל לדעתי אין סתירה בין המאבקים: חשוב מאד לדרוש תחבורה ציבורית ולהיאבק עליה, ובינתיים חשוב למנוע כבישים מיותרים.
רשומים
ayelet

רק משתמשים רשומים יכולים להגיב.
בבקשה הכנס בשם המשתמש או הרשם לאתר.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.1

 
< קודם   הבא >