Image Image
 
הכתבות שלנו
הכבישים הבאים עלינו הדפס דואל
shai41שלום לכם,
על הפרק עומדת היום סלילתם של מספר כבישים באזור, שיגרמו להכנסת התנועה הארצית העוברת בין כביש 4, כביש 6 וואדי ערה, לתוך כבישי האזור שלנו. בהמשך לכנס פוליטי, במסגרת מערכת הבחירות לרשות המקומית גבעת-עדה ובנימינה, נשמעה ע"י מתמודדים לרשות המקומית (ליתר דיוק:  הדרישה/טענה הועלתה ע"י אורי דיסטניק, אבל ידוע היטב כי גם אריה זיתוני וכל מועמדי בנימינה שותפים לה!) הדרישה לסלול את כביש 654 ("הדרך הלבנה" המחברת בין אביאל לבי"ס אורט).  לאור המשמעות העצומה של רעיון זה עבור תושבי גבעת-עדה, זכרון יעקב והסביבה, כמו גם אי-הידיעה ואי-ההבנה שהתגלתה לי, הקיימת הן בקרב המועמדים והן בקרב התושבים, למשמעות הרעיון - החלטתי לשבת לכתוב סקירה מעמיקה שתאיר את שלל ההיבטים של מערכת התחבורה ב-"עוטף גבעת-עדה".  מצ"ב קובץ "תקציר מנהלים", המכיל את עיקרי הדברים בתמצות רב ככל הניתן.  העותק מועבר לידיעת תושבי האזור, העומדים בפני רגע בו עליהם לקבוע את עתיד חייהם/חיינו באזור ועתיד ילדינו.  אני מקווה שהכתוב יעזור לכם/לנו להיות יותר מעורבים ולהשפיע על ההחלטות הפוליטיות והתכנוניות הנוגעות לאיכות חיינו.
העותק המעמיק והמקיף יותר נמצא אצלי ואשמח להעמיד אותו לכל דורש, לפי פניה.
אשמח לתגובות, הערות, ביקורות וכד'.
שנה טובה וחתימה טובה!
שי רגב

 

1.   מבוא.

בעקבות מפגש פוליטי בו הייתי נוכח, במסגרת מערכת הבחירות לרשות המקומית גבעת-עדה ובנימינה, ובו הוצג הרעיון לסלילת כביש "דרך ברקי", בתוואי כביש 654 לשעבר ("הדרך הלבנה", ממושב אביאל לבי"ס אורט השומרון, אשר נגרע מתמ"א 3 ותמ"מ 6), נוכחתי לדעת עד כמה מועט המידע של המתמודדים והתושבים על התכנון האזורי הנוגע לחייהם.

shai1מסמכים אלו הנם "תקציר מנהלים", של נייר-עבודה בהיקף גדול, שעשיתי במטרה לשפוך אור על מערך התחבורה בתחום בקעת-הנדיב בכלל וב-"עוטף גבעת-עדה" בפרט, עמ"נ לתת לתושבים ולנציגי הציבור את היכולת לבחור ולהתמודד מול יוזמות ורעיונות תכנוניים שונים ומשונים.  את נייר-העבודה (המחקר) המלא אעביר לגורמים המעוניינים בכך, לפי פניה (ניתן ליצור עימי קשר דרך האימייל:  כתובת דואל זו מוגנת מדואר זבל, אתה צריך לאפשר Javascript בכדי לצפות בה ).

בפתח הדברים ברצוני להבהיר כי כתושב ובן גבעת-עדה, המאמר הנו מנקודת ההתייחסות שלי ושל המושבה גבעת-עדה, אך יש לו גם השלכות אזוריות ואף ארציות. 

2.   רקע.

בשנים האחרונות אחד האיומים והמטרדים הגדולים ביותר לאיכות חיי תושבי גבעת-עדה נובע ממערכת התחבורה - האזורית, הארצית, החוקית/סטאטוטורית והלא חוקית.

 

למערך הכבישים השפעה ע-צ-ו-מ-ה על ההיבטים הבאים:
זיהום אוויר.
זיהום רעש.
זיהום סביבתי:  פסולת גולמית/מוצקה, מי נגר עילי, מי תהום, מי נחלים וכד'.
מטרדים תחבורתיים:  פקקי תנועה, תאונות דרכים, הפרעות בזרימת התנועה.
מפגעים נופיים ופגיעה בשטחים פתוחים (דוגמא:  סלילת/הרחבת כביש ע"ח שטחים מעובדים, ע"ח שטחי משאבי טבע איכותיים וכד').
מפגע אקולוגי:  כביש מהווה מחסום בפני מסדרון אקולוגי:  הוא חוסם הן בפני מעבר חפשי של בע"ח והן בפני הפצת ורבייה של צמחים.  הדבר נכון וחשוב במיוחד באזור בקעת-הנדיב, המהווה כיום חלק מרצף אקולוגי המתחיל ברכס הכרמל ומסתיים ברמות מנשה/צומת מגידו, וגם חלק מן המסדרון האקולוגי הארצי, כפי שמוגדר בתמ"א 35.
משמעות כלכלית:  כביש מהווה גורם בעל השפעה גדולה על הערכים הכלכליים של הקרקע.  הוא עשוי להעלות ערך נכסים ועסקים, בזכות שיפור הנגישות, אך עשוי גם להיות גורם מפחית ערך, בשל כל הסיבות/גורמים שפורטו לעיל.  אולם, לכבישים ולתשתיות סביבתיות בכלל, יש השפעה עצומה בעיקר על התיירות, ועל אזורים הנשענים על כלכלה תיירותית:  באזורנו, התיירות הנה ענף כלכלי הנשען בעיקר על משאבי-סביבה ומשאבי טבע.  פגיעה באתרים/אטרקציות אלו תהווה פגיעה בגורם המשיכה התיירותי. באזורנו, השואף להתבסס על "תיירות כפרית" ובעיקר על ענף תיירותי של ספורט הרכיבה על אופניים בכלל ואופני-שטח בפרט, פגיעה בערכי הטבע ובשטחים הפתוחים תהווה חיסול של ענף/התחום הזה!  לצד הפגיעה הקשה בתיירות, הגדלת והרחבת שטחי הכבישים והתשתיות תגרום גם לפגיעה קשה בחקלאות, אם כתוצאה מפגיעה ישירה - כתוצאה מהפקעות - ואם כתוצאה מזיהומים ובעיקר מ-"מכת המטיילים" (קרי:  ""לקיחת מזכרות", או בשפה ברורה: גניבות חקלאיות...).

 

3.   סקירה תכנונית-סטאטוטורית.

בקעת-הנדיב הנה אזור גיאוגרפי רגיש וייחודי בארץ, הבקעה/האזור מוגדרת ע"י הגבולות הבאים:
בצפון:  הר-חורשן, רכס הכרמל/זכרון יעקב, רמת הנדיב.
במערב:  בנימינה וכביש 652 (בנימינה - פרדס-חנה).
בדרום:  פרדס חנה, משמרות, כרכור.
במזרח:  כביש 6, רכס רמות מנשה.
בתחום הבקעה כלולים הישובים הבאים:  מושב אביאל, קיבוץ כפר-גליקסון, מוסד אלוני יצחק והמושבה גבעת-עדה.
בשוליים נושקים לבקעת הנדיב:  מושב עמיקם, זכרון יעקב, בנימינה, פרדס-חנה כרכור, קיבוץ משמרות, קיבוץ רגבים, מושב כפר-פינס ומושב עין-עירון. 

בקעת הנדיב הוכרה כמרחב גיאוגרפי ייחודי בארץ הן בתכנית המתאר הארצית החדשה - תמ"א 35 והן בתכניות נוספות.

 אזור בקעת הנדיב זכה להכרה לראשונה במסגרת תכנית המתאר הארצית לבניה לפיתוח ולשימור - תמ"א 35, כשטח עיקרי וחשוב במערך הרצף האקולוגי של מדינת ישראל והוכר ע"י כל גופי ומוסדות התכנון בארץ כמרחב ייחודי, שיש לשמר את ערכיו הייחודיים ולפתחו על בסיס חקלאי-תיירותי.  יתר על כן, בתכנית זו זכתה לראשונה הבקעה להתייחסות מיוחדת ולמעמד מיוחד של "מכלול נופי", כלומר - שטח פתוח בעל רגישות וערכיות גבוהות במיוחד.

shai21

  טיוטת תשריט יעודי קרקע 

shai3בעקבות הכרה זו, ברמה הארצית, החל משרד הפנים בהכנת תכנית מתאר מקומית - תמ"מ 6/5 - תכנית "סובב בקעת-הנדיב", שתבטיח את שימור וטיפוח ערכיו הייחודיים של האזור. קריאת הרציונאל להכנת התכנית מבהירה על חשיבותו וערכיותו של האזור, הן ברמה המקומית-אזורית והן ברמה הארצית:

"אזור זה נבחר לתכנית ראשונה למרקם מוטה שימור בשל אופיו המיוחד והמגוון.
באזור שילוב ייחודי של שטחים פתוחים בעלי רגישות הכוללים שמורות טבע, יערות, גנים לאומיים, שטחים לשימור משאבי מים, שטחי החדרה וקידוחי מים, שטחים חקלאיים ייחודיים, אגני היקוות ורצועות נחל, רצועות חוף, חולות ומצוקים, נופים וכיוצא באלה.
מאפיינים אלו מהווים שטח פתוח רצוף ומגוון בעל חשיבות ברמה הארצית, האזורית והמקומית.
שטח בקעת הנדיב נתון בלחצי פיתוח לעיור, פרבור והעברת תשתיות. לחצים אשר ללא תכנון מושכל עלולים להוביל לפגיעה בשטחים הפתוחים וברציפותם." 

במקביל לתמ"מ 6/ 5 (תכנית מתאר חלקית לבקעת-הנדיב) הוכנה גם תכנית מתאר למחוז חיפה (תמ"מ 6).  תכנית זו קבעה הנחיות לייעודי קרקע ופיתוח תשתיות בראיה מחוזית רחבה.  גם תכנית זו אימצה את גישת מתכנני תמ"א 35 וגם היא רואה את מרחב בקעת-הנדיב כראוי לטיפוח ושימור מיוחד.  בהתאם לעקרונות ותפיסה תכנונית זו, ביטלה התכנית את כביש 654 בקטע מושב אביאל-בי"ס אורט (להלן:  "דרך ברקי") וקבעה כי 653 (כביש בנימינה - גבעת-עדה - רגבים) יוסט דרומית מגבעת-עדה, על תוואי "דרך יפו", עד לחציית נחל ברקן מדרום, ואז יפנה מזרחה, עד לחיבורו לכביש 65, בצומת מג"ב (צומת ברקאי).

יש לציין כי תפיסת התכנון, לגבי כביש 654 בקטע אביאל - אורט, תואמת גם את החלטת ועדת העורכים של תמ"א 3 (תכנית המתאר הארצית לכבישים). 

תמ"מ 6:  מערך תחבורה מוצע באזור בקעת-הנדיב

4.   "עוטף גבעת-עדה":  מצב קיים ומצב מתוכנן.

במהלך השנים האחרונות, ויותר מכך - במהלך השנים הבאות, איכות החיים בגבעת-עדה וסביבותיה (כולל בעיקר: קיבוץ רגבים וגבעת-נילי) התדרדרה מאוד, ותדרדר עוד יותר בעתיד, בעיקר בשל העלייה החדה בגודל האוכלוסייה, בכל יישובי האזור ו-"הודות" למערכות התחבורה השונות:

1.      ממזרח וכמעט בצמידות-דופן לגבעת-עדה, ביננו לבין קיבוץ רגבים, נסלל כביש 6.  הכביש שינה ללא היכר את הנוף והמרחב הנושק והנצפה מרוב שטח גבעת-עדה.  מכיוון שהכביש עדיין לא נפתח לתנועה, ניתן רק להעריך את גודל המטרד שהוא עלול להוות.  אולם אין-ספק בכך שתושבי גבעת-עדה, כמו-גם הישובים הסמוכים, עוד "ייהנו" ממטרדים רבים, הודות לו.

2.      ממזרח לקיבוץ רגבים נבנה בסיס גולני המרכזי.  אל הבסיס נבנה כביש חדש ורחב, שאינו מופיע בתכניות המתאר למיניהן.  גם כביש זה נסלל תוך פגיעה נופית גבוהה וקיטוע רצף השטחים הפתוחים.

3.      המועצה המקומית כפר-קרע סללה כביש פיראטי, לא חוקי, המנוגד לכל תכניות המתאר הארציות, המחוזיות ואף בניגוד לתכניות המתאר המקומיות של כפר-קרע עצמה,  אשר מתחבר ל-"כביש גולני" וממנו לכביש 653 - חוצה גבעת-עדה ולכביש 652.  הודות לפעולתה "היצירתית" של מ.מ כפר-קרע:  במרכז המושבה גבעת-עדה, ובין 2 חלקיה, עובר כביש אזורי ראשי המוליך כמעט את כל תחבורת ואדי-ערה, על כל המשמעויות הנובעות מכך, לכיוון כביש 4.  תנועה זו, תגבר עשרות מונים לאחר סלילת כביש הכניסה החדש לכפר- קרע ולכפר עארה, מכיוון כביש 65, אשר יקל על הגישה מכביש 65.

4.      כיום עומד על הפרק כביש חדש:  תכנית המתאר המחוזית החדשה - תמ"מ 6 - מציעה להסיט את תוואי 653 אל מערב לגבעת-עדה, על תוואי "דרך יפו" (מגשר "מפעלי מנשה", שעל כביש 653, לכיוון שמורת אלוני-יצחק וכפר-גליקסון) ועד לצומת משמר-הגבול.  כך יתווסף למערך כבישי הרוחב של כביש 6 כביש חדש, בלב בקעת-הנדיב ובצמידות-דופן לשכונותיה המערביות של גבעת-עדה ולקיבוץ כפר-גליקסון (יש לזכור כי כביש זה יתחבר בסופו של דבר לכביש 2, "הודות" לגשר הרכבת הדרומי בבנימינה).

5.      בנוסף לאיומים ובעיות אלו, אנו נחשפים כיום ליוזמה חדשה-ישנה:  היוזמה לסלול את "דרך ברקי", או בשמה היותר מוכר ברשומות - כביש 654, ולהפנות אליה את התנועה החוצה את בנימינה מדרום לצפון.
די להעיף מבט חטוף בתשריט תמ"מ 6 כדי לעמוד על מלוא המשמעות ההרסנית של יוזמה זו:  סלילת תוואי כביש דרך ברקי (654) תהפוך את הציר זכרון-יעקב - גבעת-עדה - קיבוץ כפר-גליקסון - צומת מג"ב לעוד כביש במערך כבישי הרוחב של כביש 6!

 

shai4

תמ"מ 6 - אזור בקעת-הנדיב - בתוספת תוואי הכביש המוצע ע"י בנימינה.


5.   המלצות/מסקנות: 

לאור הסקירה והניתוח שהובא לעיל:

1.      אני סבור שאין לקבל את הדרישה לסלול את "דרך ברקי", בתוואי כביש 654.  יש לקבל ולהיצמד למערך התחבורה המוצע ע"י וועדת העורכים של תמ"א 3 (לגבי בקעת הנדיב), תמ"מ 6 ותמ"מ 6/5.

2.      לאור ההשלכות מרחיקות הלכת, שלא נחזו ולא נצפו ע"י וועדת עורכי תמ"א 3 ולא ע"י עורכי תמ"מ 6 ותמ"מ 6/5, בכל הנוגע למערך כבישי הרוחב והמחלפים באזור בקעת-הנדיב, ועמ"נ שלא להפוך את כביש 653 לכביש רוחב של כביש 6, בניגוד מוחלט למדיניות המוצהרת לגבי ערכיותה ויעודה של בקעת-הנדיב -  יש לשנות את תמ"מ 6 ותמ"מ 6/5 ואין לאפשר את חיבור כביש 653 לכביש 65/צומת מג"ב!

3.      יש לבטל את החיבור הפירטי בצפון כפר קרע, לכביש בא"ח גולני.

בכל מקרה של תכנון והרחבת תשתיות קיימות - יש להיצמד להמלצות והוראות תמ"א 35, תמ"מ 6 ותמ"מ 6/5.


מאת:
  שי רגב.  גיאוגרף-מתכנן. M.A.
(התמחות: תכנון אזורי ותכנון תיירות).
גבעת-עדה.
כתובת דואל זו מוגנת מדואר זבל, אתה צריך לאפשר Javascript בכדי לצפות בה

 

ספטמבר 2008

 

 


צטט מאמר זה באתרך | צפיות: 11700

תגובות (23)
RSS לתגובות
1. 07-10-2008 14:09
בשביל מה לבנות כבישים מיותרים?
בכל העולם עוברים לתחבורה ציבורית. רק בישראל, שכבר ממילא מכוסה בטון ומלט, סוללים עוד ועוד כבישים מיותרים על מעט האדמה שנשארה, בשביל שהאנשים יגיעו מהר יותר אל הפקקים. 
 
איזה טיפשות תכנונית מתמשכת! 
:(
רשומים
ayelet
2. 08-10-2008 09:16
יד ימין לא יודעת...
מה יד שמאל עושה... כל כביש לבדו אולי היה מועיל, אבל כשמחברים את כולם ביחד נהיית לנו פה אוטוסטרדה :sigh
רשומים
aviv
3. 08-10-2008 14:35
אביב, זו בדיוק הבעיה (אבל להיפך!)
או - כמו שאמרו חז"ל: "הפוך גוטה, הפוך!!". 
 
לתכנון המערכתי דווקא יש איזה סוג של חשיבה, אבל כאשר המערכת מתחילה להכנע ללחצים של גורמים אינטרסנטיים ופוליטיים - זה מה שקורה... :(
רשומים
shai
4. 10-10-2008 11:16
כי הידיים לא יודעות מה הראש עושה...
או שלא אכפת להן, כי הן חושבות רק על עצמן (ברמת המועצות או בעלי האינטרסים השונים). 
וכמו תמיד, מי שמפסיד מזה אלה אנחנו, התושבים 
:roll
רשומים
mish
5. 10-10-2008 11:20
היתה התנגדות גורפת
במפגש שיתוף הציבור להקמת כביש 653, שהוא הבעיה העיקרית בגלל הזרמת כל התנועה לכביש 6. 
זה היה הנושא היחיד שהיה עליו קונצנזוס של כולם- חקלאים, חדשים, ותיקים, כולם לא רוצים את המפגע. 
נראה לכם שמישהו יקשיב לציבור? 
:?
רשומים
esty
6. 12-10-2008 15:12
הבהרה, בעקבות שיחה טלפונית עם אריה זיתונ
בעקבות שיחה טלפונית, שהיתה לי הרגע עם ראש מועצת בנימינה (וגבעת-עדה) - מר אריה זיתוני, אני רוצה להבהיר מספר דברים: 
 
1. אני מעריך מאוד את אריה, על שטרח להרים טלפון, לברר ולהתעניין בדעותי לגבי כביש 654. 
 
2. אני מבין את מחשבתו ודאגתו של אריה זיתוני לרווחת תושבי בנימינה, אך איני מבין את דאגתו לתושבי מ.א אלונה!:roll  
 
2. אני רוצה שיהיה ברור: האינטרסים של בנימינה ושל גבעת-עדה אינם בהכרח חופפים, כנ"ל לגבי האינטרסים של גבעת-עדה עם ישובי מ.א אלונה. יתרה מזו - הם בהחלט עשויים להיות מנוגדים(!), וברגע זה מעניינים אותי האינטרסים של גבעת-עדה בלבד (כפי שגם כתבתי בפתיח לתסקיר המחקרי). יחד עם זאת אני סבור - כפי שהבהרתי במחקרי - שנספח התחבורה של תמ"מ 6 עונה בהחלט גם על צורכי בנימינה (וגם על צורכי כלל ישובי האזור), מבלי לפגוע באיכות חיי התושבים (למעט התיקונים שציינתי, שנובעים כתוצאה מיישום תכניות שלא נכללו בתמ"מ!). 
 
3. אני נמנה על אותו מגזר "לא שפוי" שלא אכפת לו לקבל שירותים ברמה מעט נמוכה יותר ממה שרוצים לתת אריה זיתוני ואחרים, וזאת במטרה לזכות בחיים יותר קרובים לטבע ולשקט ולאדמה ו-"לחיים של פעם". 
 
4. תכניות (וכבישים!) קיימות כל עוד הן לא בוטלו ע"י תכנית אחרת. ומבחינה זו - כביש 653 "החדש" עדיין עומד "על הכוונת", כל עוד לא בוטל וכל עוד אין החלטה אחרת בעניינו. 
 
5. אני טוען שהחלטת וועדת העורכים של תמ"א 3 מוכרת לי היטב, על בוריה, ובהחלטה זו נקבע - חד משמעית - כי יש לבטל את כביש 654. וגם אם הכביש לא בוטל עדיין סטאטוטורית (חוקית), אני ואחרים כמוני דורשים ומבקשים מנציגינו ברשות המקומית לפעול לביטולו המוחלט ולהתנגד לסלילתו! 
 
6. הוכחה לתחזיתי, לגבי הפיכת כביש 654 + 653 לכביש רוחב של כביש 6, ניתן למצוא בעיתון "גפן" של ערב יום הכיפורים: בעמוד האחרון (אם אני לא טועה) ישנו פרסום של פרוייקט הבנייה הרוויה (המוגזם והאלים, אם ישאלו אותי) "חלומות זכרון", בזכרון יעקב השכנה. היזמים מנסים למשוך קונים ע"י פרסום והדגשת נגישות הפרוייקט לכבישים ארציים ראשיים. כביש 654 מופיע במפה זו בשם - "כביש 6"!!! (לא, זו לא טעות דפוס! ואני לא אתפלא אם בעתיד יתברר כי יזמי הפרוייקט מעורבים גם בקידום סלילת כביש 654...). 
 
חג שמח! 
 
שי
רשומים
shai
7. 12-10-2008 15:14
כמה מסובך לבטל כביש שתוכנן!
אפילו כביש כמו 653, שהוא מכה לכולם, ואף אחד לא רוצה אותו :x
רשומים
ayelet
8. 12-10-2008 15:47
מגוחך שמפתים אותם בעזרת סיוט
הרי דווקא מתיישבי "חלומות זכרון", אם כבישים 654 ו653 ייבנו, יישבו ממש על האוטוסטרדה, והיא תמרר להם את החיים... 
כמה ציני מצד הקבלנים למשוך אותם בעזרת הכביש הזה :roll
רשומים
esty
9. 12-10-2008 15:55
אסתי, כל מילה זהב!!!!
אסתי, את צודקת ב- 100%!
רשומים
shai
10. 12-10-2008 20:31
אסתי, כל מילה זהב!!!!
קיומו של כביש רוחב ל6 באזור הוא נחוץ מכל הבחינות, אחרת כל התנועה תמשיך לזרום דרך פרדס חנה. השאלה היכן יבנה. אם יהיה עוקף בנימינה שיגיע לצומת מג\"ב-זה יהיה כביש הרוחב ואז חיבור 645 באמת יהיה מיותר. אם תתנגד לשתי החלופות-אולי שתיהן תתקיימנה-תבחר מהר!
רשומים
מיכאל
11. 13-10-2008 01:08
כביש עוקף צפוני
שי, האם אתה יודע פרטים על הכביש העוקף הצפוני לבנימינה
רשומים
yshen
12. 13-10-2008 12:46
אני בעד לבטל את 653, כי הוא הבעיה
האמיתית. 
ולדעתי לא צריך באזור כביש רוחב לכביש 6, כי עוד מעט מחלף אליקים ייפתח ל6, וזכרון יוכלו לנסוע משם. דרך פרדס חנה ייסעו רק בנימינה ופ"ח עצמה, שזה מעט תנועה. 
 
ישן, אתה מתכוון למעבר הצפוני מעל הרכבת, אן לעוקף המתוכנן ממזרח לבנימינה?
רשומים
tali
13. 16-10-2008 12:11
תנועה חוצת פרדס חנה (למיכאל)
מיכאל, 
 
הגבתי לך גם בפורום (כי אתמול לא הצלחתי להגיב כאן), אז הנה תגובה גם פה: 
 
התנועה חוצת פרדס חנה הנה בעיה ידועה היטב וקיים לה מענה/פתרון בתמ"מ 6 (תכנית המתאר המחוזית, המופקדת) ועד כמה שאני זוכר, גם בתמ"א 3 (תכנית המתאר הארצית לכבישים). 
כל מה שצריך עכשיו זה תקציב ממשרד התחבורה/מע"צ. 
 
כך שפתרון בעיות התנועה בפרדס חנה לא צריך לבוא ע"י סלילת כביש 653 "המזרחי" ולא ע"י סלילת כביש 654, ולא ע"י פגיעה בתושבי אף ישוב.
רשומים
shai
14. 16-10-2008 12:18
עוקף צפוני לבנימינה
ל- yshen: 
 
אני מכיר את נושא העוקף הצפוני, אבל לא עוקב כ"כ אחרי הסטאטוטוריקה הנוכחית (עד כמה שאני זוכר היו התנגדויות, בעיקר של תןשבים מבנימינה, והנושא הועבר לקבלת התייחסות של חוקר). 
 
תכנונית, אניחושב שזה הפתרון הכי טוב לבעיות בנימינה והאזור (העוקף הדרומי הנו טעות יקרה ומיותרת!), כאשר הסיבה העיקרית הנה שהיום, אבל בעיקר בעתיד (עם בניית השכונות הדרומיות של זכרון יעקב ופיתוח אזור התעסוקה של בנימינה (ש/49) - בנימינה תהה "שער הכניסה הדרומי של זכרון". אם לא יפתח המעבר הצפוני - כל התנועה לשכונות זכרון הדרומיות, כמו-גם לאזור התעסוקה של בנימינה עצמה (יקבי הברון, ש/49) יהיה דרך בנימינה. וכאן פתיחת 654 לא תעזור!!
רשומים
shai
15. 19-10-2008 12:45
לא ברור לי מה רע כל כך ב-654
653 הוא הבעיה, ובו צריך להלחם. 
654 לטעמי הוא כביש נחוץ ושימושי. ללא 653 הוא בכלל לא בעייתי - הוא ישרת את תושבי אלונה וגבעת עדה, ויאפשר להם (לנו) לא לעבור דרך בנימינה כל הזמן. 
אם 653 יסלל, אז 654 אכן יחריף את הבעיה. אבל אם 653 יסלל אנחנו בצרה גדולה ממילא.
רשומים
ilan
16. 20-10-2008 17:44
כביש 654: לאילן (ולאחרים)
ראשית, חשוב לי להבהיר (שוב!) שאני איני מקור החוכמה ושאני מביע עמדה (גם אם מקצועית) אחת מני רבות. העמדה שאני מביע נקראת "עמדת הקיימות" (= sustainability) בתכנון, ובבסיסה עומדת המחשבה שאני/אנו מוכן/ים לוותר מעט על נוחות החיים שלנו בהווה, עמ"נ להינות מיותר טבע ו-"סביבה" גם בעתיד. כחלק מראיה זו, וכנגזרת ממנה, אני (ואחרים כמוני) מוכן לנסוע עוד 3 דקות(!!) ולעבור דרך בנימינה, ובבתמורה להינו מרצף של ריאה ירוקה ושלווה ליד הבית, ומפחות רעש מכוניות באמצע הלילה ובשעות המנוחה (מה שיהיה לך במידה ויפתח כביש 654, גם ללא 653 המזרחי). 
כאמור, בדיוק כדי שלא אצטרך לחזור שוב ושוב על הדברים, כתבתי את התסקיר המעמיק "ההוא". 
 
חג שמח ובהצלחה. 
 
שי
רשומים
shai
17. 20-10-2008 17:47
אגב: "צרה גדולה ממילא"...
משפט כזה אני ממש(!) לא יכול לעכל ולהבין! 
וכי מה אתה אומר: "אם במילא אני לא אחייה לנצח, אז כדאי שאתאבד כבר עכשיו"???? 
נו, אז מה אם כביש 653 המזרחי יביא רע לאזור (ולי)? אז לכן אני צריך לקבל בברכה רעות נוספות???!!! 
 
נו, באמת!
רשומים
shai
18. 27-10-2008 13:01
תגובת אריה זיתוני
אני מעתיקה לכאן את דבריו של שי מהדיון שהתנהל בנושא בפורום: 
http://www.shellanu.co.il/index.php?option=com_fireboard&Itemid=46&func=view&id=278&catid=14&limit=6&limitstart=48 
 
לגבי זייתוני וכביש 653, הנה העתק התרשומת: 
"זיתוני ניסה בהתחלה "להפיל את האשמה" (על סלילת כביש 654) על אריה שרון, מאלונה (זה באמת נכון שמ.א אלונה הינה בין הדוחפים הגדולים לכביש). 
כאשר דרשתי ממנו להתנגד "למען תושבי גבעת-עדה", הוא ניסה לשכנע אותי שהכביש כבר מאושר. 
כאשר ערערתי על טענה זו, וטענתי "שבכל מקרה יש להתנגד לו, למען איכות חיי התושבים, שהם גם התושבים שלך", ניסה לשכנעני שהכביש לטובתנו, ושבכל מקרה לא יהפוך לכביש רוחב, "כי 653 המזרחי לא יסלל". או-אז ביקשתי ממנו להתנגד לתמ"מ 6 לעניין סלילת 653 וחיבורו לכביש 65, אז הוא ניסה להסביר לי ש-"זה לטובתכם". 
 
בקיצור - כאשר הבין/ראה שכל נסיונות הפיתוי לא מצליחים ושאני כן שולט במאטריה - אמר לי "טוב תודה" וסגר את הטלפון". 
 
תירגום: אריה זיתוני, ראש מועצת בנימינה (וגבעת-עדה) לא מוכן להזיז אצבע כדי למנוע את סלילת כביש 653 "המזרחי" (התוואי החדש, המוצע בתמ"מ 6, העוקף את קיבוץ כפר-גליקסון, ממשיך לנחל ברקן ומתחבר לכביש 65 בצומת מג"ב). אותו אריה גם תומך ומקדם ללא לאות את כביש 654 ונראה כי עומסי התנועה העתידיים ב-"עוטף גבעת-עדה", כמו גם בכביש 653, ביציאה מגבעת-עדה וישובי אלונה, אינם מטרידים את מנוחתו. 
:sigh null
רשומים
esty
19. 27-10-2008 13:07
תגובת בני עבו
אני מעתיקה את התגובה שנשלחה למאמר שפורסם כאן, מדבריו של שי בהמשך אותו דיון: 
 
דברים שכתב לי בני עבו, הסגן הנוכחי של זיתוני, ובן גבעת-עדה, המתמודד גם הוא לראשות המועצה ולמליאה: 
 
שי שלום, 
 
קיבלתי את פירוט שיחותיך עם ראש המועצה לאחר שהוצאת את התסקיר לגבי מערך הכבישים והשפעתו על איכות חיינו. 
 
תגובתי לעניין תצא בקרוב לכל הבתים בפרסום נרחב וכדי לסבר את האוזן באופן זמני: 
 
1.כבר בקדנציה הקודמת בהיותי חבר מועצה(סגן ראש מועצה) בגבעת עדה, הבעתי התנגדות נחרצת לסלילתו של הכביש \"הלבן\" בגלל עומסי התנועה שיבואו לאחר מכן. לא שיניתי את דעתי ואמשיך להתנגד בכל כוחי (אני מקווה שיהיה לי כזה!). 
 
2.כידוע, אני מעורב מאד בנושא תכנית האב שבה הובלתי למספר שינויים מהותיים בתכנון העתידי של גבעת עדה: 
 
א.ביטול התכנית לתעשייה ומלאכה בכניסה החדשה מכוון כביש רגבים (ש-418)
 
ב.ביטול תכנית הבניה במורדות הגבעות מרח\' הגפן לכוון כביש רגבים (ש-95). 
 
ג.ביטול תכניות הבנייה סמוך לשמורת אלוני יצחק לכוון שכונות יוספטל (ש-95 יער האלונים מעל ש-1074). 
 
ד.ביטול הפיכתו של כביש 653 מצומת אביאל לכביש אזורי והשארתו כביש ברמה מקומית (תיקון 78 בתמ\"א 3). 
 
ה.תכנון פיתוח עתידי באדמות בהמשך רח\' ח\"י ודיון מעמיק בנושא הפיתוח באזור הנחל כשברור שדרך יפו הוא הקו האדום הבלתי מעורער שלי!! (שלנו). 
 
3.להזכירך, ביטול מחלף רגבים על כביש 6 וכביש הרוחב בינו לבין כביש 2 נעשה בהשפעתנו התקיפה (כבר בקדנציה הקודמת) למרות שראש המועצה דאז חשב בהתחלה קצת אחרת, ורק אחרי שעמדנו על דעתנו, הצטרף וביחד פעלנו לביטול הנ\"ל. 
 
4.עד כמה שידוע לי – כביש (ברקי) \"הלבן\", המחלף וכביש הרוחב הוסרו מהתכניות הארציות ואמשיך לעמוד בתוקף שלא יוחזרו. 
 
5.הקפאת תהליך תכנון תכנית האב \"עד אחרי הבחירות\" כפי שהוסבר ע\"י יו\"ר המנהלת הארצית מפחידה אותי מאד!! 
 
6.כרישי הנדל\"ן ובעלי הזיכיון בכביש 6 יכולים בקלות לשנות דברים. חייבים לעמוד על המשמר! 
 
7.אני מקווה שבהמשך הדיונים בתכנית האב, נוכל לבדוק את התועלת המקומית מהחיבור המתוכנן של כביש 653 עם כביש 654 בכוון כפר גליקסון והמשכו לכביש 6 – כפי שמופיע בתמ\"מ 6 (האופציה שנבחרה בעקבות הביטול של כביש 653 מצומת אביאל ככביש אזורי). 
 
8.בכל מקרה, לא אתן יד להפיכתה של גבעת עדה למעגל תנועה ארצי רק כדי \"לאוורר\" את הישובים מסביבנו. 
 
9.אתה בטח כבר הבנת, שגבעת עדה בשבילי היא בית חם עם איכות חיים גבוהה ועם ערכי נכסים מהגבוהים בארץ, וזאת רק בגלל שאנו אולי מוותרים על נוחות מסוימת באפשרויות התנועה באזור, והשארת הטבע קרוב לבית!! 
 
*תושבי גבעת עדה לא צריכים זאת!! 
 
אפשר להסתדר גם בלי זה וממש, ממש לא מעניין אותי אם זה נוח לשאר הישובים באזור או בארץ כולה. 
 
מועדים לשמחה! 
בני עבו 
ס.ראש המועצה
רשומים
esty
20. 28-10-2008 09:55
הברושור של בני עבו נגד זייתוני
אתמול הופץ בגבעת-עדה ברושור של בני, המצטט את מחקרי בנוגע לכבישים, ותוקף את דיסטניק ("דיסטניק מסוכן לגבעת-עדה). 
אני רוצה להבהיר שאני מתנגד לצורה התוקפנית, ועוד יותר מתרעם על כך שמשום-מה בחר בני להתעלם (או להסתיר??!) את חלקו העיקר של מר אריה זיתוני, ראש המועצה המכהן, בקידום ויישום התכניות להפיכת גבעת-עדה לישוב השוכן על אי-תנועה ארצי ואזורי.
רשומים
shai
21. 28-10-2008 09:58
טעות!! (הלוואי "נגד זייתוני"...)
בני כתב כמובן ברושור בגנות דיסטניק (ובחר להתעלם מעוולותיו ואיומיו של אריה זיתוני, להרס איכות החיים והאופי המיוחד של גבעת-עדה ושל ישובי בקעת-הנדיב)
רשומים
shai
22. 28-10-2008 15:07
תגובתו של אורי דיסטניק לנושא הכבישים:
היות וסלילתו של כביש 654 עלולה לקטוע את הרצף של בקעת הנדיב כאזור ירוק וייחודי ולפגוע בערכי הטבע במקום, דבר הסותר את הכוונה לשמר את ייחודיות האזור וצביונו ולפתח אותו לתיירות כפרית, נדרש לנקוט במספר צעדים: להקפיא מיידית ובהמשך לבחון ביטול של הכוונה לסלול את חלקו הדרומי-מזרחי של כביש 654, אשר עלולה להכניס לביקעת הנדיב תחבורה עוברת מכיוון ולכיוון ואדי ערה. סלילתו של הכביש בחלקו הצפוני תיבחן מחדש רק לאחר גמר העבודות בכביש 652 ופתיחתם של המחלף הדרומי בבנימינה ומחלף עין תות (המחבר את כביש 6 לואדי מילק). בחינת הצורך בכביש זה תיעשה תוך שיתוף הציבור ומתן אפשרות לתושבי גבעת עדה ובנימינה להביע את דעתם.  
מחלף רגבים על כביש 6, ירד כבר מתכולת התוכניות וכך יהיה. יש להתנגד ליוזמה זו. 
במקביל, יש לפעול להפרדת התחבורה העוברת בישובים מזו העושה שימוש ישובי פנימי. צומת גבעת עדה, הפכה בעת האחרונה לצוואר בקבוק תעבורתי. נפח התחבורה המצטבר בצומת זו בשעות העומס, מחייב פתרון תעבורתי אשר יקטין את רמת עומסי התנועה בצומת וישחרר את הצומת הפקוקה.
רשומים
עתיד
23. 28-10-2008 18:00
צומת עדה הקטלני אכן דורש שינוי
ומהר. 
בשנים האחרונות היו בו כמה וכמה תאונות עם הרוגים, ומצב התנועה בו הולך ומחמיר. 
(סלילת כביש 654 כמובן תחמיר מאד את הבעיה). 
 
אני שמחה שדיסטניק מתנגד ל653.
רשומים
esty

רק משתמשים רשומים יכולים להגיב.
בבקשה הכנס בשם המשתמש או הרשם לאתר.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.1

 
< קודם   הבא >