Image Image
 
מה אוכלים היום?
גריסי פנינה - נזיד עשיר הדפס דואל
נכתב על ידי ורד לב   
vered_july_131הגריסים הם בעצם שעורה מעובדת, שהסירו ממנה את הנבט והקליפה, אך להבדיל מדגנים אחרים יש בה עדיין חומרים מזינים ( סידן, ברזל, אשלגן ומעט ויטמיני B, בעיקר 3B ).
מקורה הוא האזור סין- טיבט, היא גדלה בקלות באזור ההימלאיה. המזון הבסיסי של הטיבטים הטסאמפה (TSAMPA ) מוכן משעורה קלויה.

השעורה היא אולי הדגן הראשון שגודל ע"י בני אדם והיא הייתה ידועה לא רק במזרח, אלא גם במצריים העתיקה, ביוון וברומא. היא נחשבת ל'פנינת יופי' במזרח, מאחר ומייחסים לה את היכולת לנקות שאריות שומן וחלבונים מהכליות ומהמעיים. בגלל תכונה זו היא עוזרת ליצירת דם נקי וצלול שמנקה את העור.
כיום משתמשים בשעורה בעיקר להתססה, בתעשיית הבירה וכמזון לבהמות.
בזמן האחרון "גילו" אותה מחדש ואפשר למצוא (בעיקר בחנויות טבע) גרעיני שעורה מלאים לבישול. גריסי הפנינה מוכרות ומצויות בכל סופר. הן משמשות בעיקר לעיבוי מרקים ותבשילים, עדות שונות שמות אותן בחמין, אפשר להכין מהן מילוי לכרוב/ פלפלים/ עגבניות וכו' וגם להכין מהן דייסת בוקר עם פירות יבשים ואגוזים.
vered_july_13 הגריסים אינן זקוקות לזמן בישול רב. במקרים רבים אני רק משרה אותם במים והן סופחות את הנוזלים וטובות למאכל כך.
נקודה נוספת לזכותן היא האינדקס הגליקמי הנמוך שלהן- 25 (אינדקס גליקמי מציין כמה מהר מזון נכנס לדם ומעלה את רמת הסוכר. ישנה טבלה ממוספרת מ- 100-1 בה ממוקמים כל המזונות, כשה-100 מתייחס לגלוקוז). ערך נמוך יחסית יציין כי אותו המזון אינו מעלה את רמת הסוכר מהר וערך גבוה יציין עלייה מהירה ברמת הסוכר). נתון זה הופך את גריסי הפנינה למזון חשוב מאד לכל אלו שיש להם בעיות עם רמת הסוכר בדם (כולל נשים בהריון שיכולות לפתח בעיות כאלו ביתר קלות).
מרכיב חשוב שמצוי בגריסים הוא הגרמניום, זהו יסוד שרק בזמן האחרון עלה קרנו בפני המדענים. ניתן למצוא אותו כמעט בכל הצמחים, אך הוא מצוי במינון גבוה יותר בצמחים בעלי תכונות מרפאות (כמו שום, ג'ינסנג ופטריות שונות). יש עדיין הרבה לחקור לגביו, אך מייחסים לו את היכולת לעורר את מערכת החיסון לעבודה מוגברת וע"כ הוא טוב למצבי התקררות, לגדילת תאים (הריון, ילדות, גיל ההתבגרות), טוענים כי הוא עוזר כנגד מצבי סרטן, מאזן רמת כולסטרול בדם וגורם טנאי הזדקנותי.
אם כך ישנן סיבות טובות להוסיפו לתפריט באופן קבוע.
 
צילום:  timot

סלט גריסים:
אני משרה ½ כוס גריסים במים ללילה ובבוקר/ בצהרים יכולה להכין איתן סלט: דלעת מגורדת, קישוא מגורד, עגבניה, מלפפון, פטרוזיליה, בצל ירוק, רוקט ונבטים. לתיבול אפשר לערבב שמן זית, מעט רוטב סויה, כורכום, שום ושמרי בירה.
הסלט יכול להיות גם מורכב מירקות מבושלים: סלק, גזר, דלעת, שורש סלרי ועוד.
בצורה הלא מבושלת שלהן שומרות הגריסים על יותר מהויטמינים שבהן (כדאי, כי גם כך הוצאו מהן הנבט והקליפה).

נזיד גריסים עשיר:
מאדים ירקות לפי העונה והטעם (תפוחי אדמה, דלעת, דלורית, גזר, שורש סלרי, כרובית, קולרבי, קישוא וכו').
בינתיים בסיר מטגנים בצל קצוץ ומוסיפים לו שיני שום קצוצות וג'ינג'ר לפי הטעם. כאן אפשר גם להוסיף זרעי כמון, קימל, שומר, סלרי, כוסברה, חרדל ועוד, לפי הטעם.
כשהירקות מתרככים מעט מוסיפים אותם לבצל והתבלינים, מכסים בימי האידוי (ואם יש צורך מוסיפים עוד מים), מוסיפים ½ כוס גריסי פנינה (יותר/ פחות לפי הכמות הנדרשת), מרתיחים ומבשלים על אש נמוכה עד שגריסים והירקות התרככו.
בסוף בודקים את התיבול ואם יש צורך מוסיפים תבלינים. לאחר שסוגרים את האש, מוסיפים פנימה פטרוזיליה, כוסברה, שום קצוצים (או עלים אחרים).
אפשר להוסיף טופו/ טמפה/ עוף/ בשר/ עדשים/ שעועיות וכו'.

שיהיה בתיאבון,

ורד לב- נטורופתית N.D.
04-6372906 / 052-8527755

ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך.
כמו כן נותנת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מנהלת פורומים בנושאים אלו: "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687 "הורים וילדים" http://www.beok.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=41 וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.
ליצירת קשר: 052-8527755 כתובת דואל זו מוגנת מדואר זבל, אתה צריך לאפשר Javascript בכדי לצפות בה

צטט מאמר זה באתרך | צפיות: 1937

תגובות (1)
RSS לתגובות
1. 17-07-2008 11:46
תודה - אני מתה על גריסים!
מקווה שאני לא חריגה :p
רשומים
tali

רק משתמשים רשומים יכולים להגיב.
בבקשה הכנס בשם המשתמש או הרשם לאתר.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.1

 
< קודם   הבא >