Image Image
 
מה נשים רוצות
סטריאוטיפים מגדריים במשרד החינוך הדפס דואל
נכתב על ידי פרוייקט מגדר באינטרנט   
weman91עם כניסת השרה לימור לבנת לתפקידה  היא מינתה ועדה מיוחדת  לבדיקת סטריאוטיפים מגדריים בספרי הלימוד ובחומרי הלמידה במטרה להביא לשינוי המצב הקיים ולהמליץ על אמצעים שיסיעו למערכת החינוך להטמיע אמות מידה ראויות להתייחסות שוות ערך לגברים ולנשים לילדות ולילדים בחומרי הלמידה ובאזורי הלמידה .
לאור ממצאי הועדה על המצב החמור בתחום זה, החליטה שרת החינוך כי ספרים אשר לא יעברו את הקריטריונים המתאימים המוכיחים כי אינם נגועים בסטריאוטיפים מגדריים, לא יוכנסו למערכת החינוך. ספרים כאלה אשר כבר נמצאים במערכת, יוצאו ממנה בשלבים. לשם כך נקבעו קריטריונים לבחירת בודקות שוויון מגדרי בספרי הלימוד ונמצאו 12 בודקות  שעומדות בקריטריונים. כמו כן, המו"לים חויבו לעמוד בקריטריונים לשוויון מגדרי כדי שספרי הלימוד יקבלו אישור.

בדיקת מבחני המיצ"ב

weman9 בחודשים אלה החליטה השרה לבדוק חומרים שהם מ"בית היוצר" של המשרד. השרה החליטה להתחיל את הבדיקות המגדריות ממבחני המיצ"ב , זאת משום שהרבה מאוד תלמידים בגיל צעיר נחשפים למבחנים אלה. מבדיקת מבחני המיצ"ב במתמטיקה עולה כי המורה כדמות מרכזית בשאלונים, מייצגת ייחוס סטריאוטיפי של מקצועות  ל"אישה", בכל השאלות לא מופיע שום מורה גבר. כמו כן, בנוסף על הדברים המשותפים שעושות הדמויות בבעיות המילוליות, הבנים אוספים בולים, נוהגים ורוכבים על אופניים, והבנות מסדרות, כולל המורה.  אמנם נמצא שיש סה"כ 37 דמויות של בנים ו/או גברים ו - 26 דמויות של בנות ו/או נשים אך יש לזכור שבחלקן הגדול הן המורות.

מבדיקת  עשרה מבחני המיצ"ב בעברית עולה כי בשום טקסט לא הייתה דמות הגיבור נקבה: לא ילדה ולא אישה, אין גם איזון כמותי בין הבנים לבנות שיש במשימות השונות. כמו כן, לכל הגברים במבחנים יוחסו תכונות של עושר, חוכמה, למדנות וכיוב'.

במסגרת הבדיקות נבחן גם ההיבט הגרפי של המבחנים. במבחני תשס"ב יש שימוש בסטריאוטיפים מגדריים באיור שנמצא בסוף המבחן: ישנו ייחוס סטריאוטיפי לתפקידי הנשים במשפחה ולאופיין. הן מוצגות כפטפטניות, קולניות, ואת כל זה הן עושות בזמן תליית הכביסה - מלאכת בית. במבחני תשס"ד יש שימוש בסטריאוטיפים מגדריים באיור שנמצא במבחן: הדגשה על הסטריאוטיפים המגדריים הקיימים במעשיות: מוטיב האישה חסרת הישע.

צילום:  JadeGordon

במבחני תשס"ד נוסח ב' , בשער, איור של בן שמרכיב משקפיים, יושב על ספרים מול מחשב: איור סטריאוטיפי של בן חכם. על פי האיור שלצד עץ האיקליפטוס, בו מתוארים ארבעה גברים, ניתן לשער שבארץ היו רק גברים, ושרק הם יבשו ביצות האיורים שלצד הטקסט על הפציעות מציג רק גברים ו/או ידיים גבריות. במבחני תשס"ה נוסח ב' בשער, איור של בן, היושב מול המחשב, ואביו הרוכן לצידו: איור סטריאוטיפי המעביר מסר שרק בנים משתמשים במחשב, שכך נוצר קשר המייחד אבות ובנים.

 

 


 

כתבה מאת דנה שגב מתאריך ה 8/3/2005  מתוך האתר אסימון.


צטט מאמר זה באתרך | צפיות: 3058

תגובות (3)
RSS לתגובות
1. 01-09-2008 09:08
לאחרונה ראיתי בספר: עריכה מגדרית
אם עוד כמה וכמה ספרים יעשו את זה, אולי הילדים שלנו כבר יגדלו אחרת... :)
רשומים
esty
2. 01-09-2008 09:18
עם המשחקים שהילדים שלי מקבלים
שמתמצים בנסיכות ופיות לבנות, לא הייתי בונה על זה... :roll  
 
כשאנחנו היינו ילדים משחקים היו משחקים- מונופול, שחמט, "סבלנות". לא היתה כזאת חלוקה למשחקי-בנות ומשחקי-בנים. אולי אנחנו דווקא מידרדרים... 
אנחנו לא קונים כאלה לילדים. אבל לסבתות אין שום מודעות... :p
רשומים
mish
3. 04-09-2008 08:35
לדעתי משרד החינוך גרוע יותר בנושא
מאשר ספרים אחרים לילדים :roll  
 
וזה לא התחום היחיד שבו הוא גרוע יותר...
רשומים
ayelet

רק משתמשים רשומים יכולים להגיב.
בבקשה הכנס בשם המשתמש או הרשם לאתר.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.1

 
הבא >