Image Image
 
הכתבות שלנו
נזק שניתן למנוע הדפס דואל
נכתב על ידי דגנית כץ- מרפאה בעיסוק ויועצת ארגונומית   
 
רב חיינו עוברים עלינו בעבודה: במשרד או במפעל.חלקינו סובלים ממחושים וכאבים יום יומיים, כגון: כאבי גב, כאבי צוואר, התעייפות של העיניים, נימול בידיים ו.חלק ניכר מהכאבים ומהפגיעות בעבודה,  אנו גורמים לעצמנו על ידי הרגלי עבודה מזיקים.רובינו חושבים שיש לנו את המידע והניסיון, כיצד לארגן את עמדת העבודה / מחשב שלנו בצורה הנכונה והבריאה ביותר עבורנו, על מנת למנוע נזקים בעבודה.לצערנו אין זה כך.התאמה נכונה של עמדת העבודה דורשת הסתכלות רחבה וכוללנית על כל מרכיבי התפקוד בעבודה, וכן ידע בפתרון בעיות, בקיצור- ארגונומיה. 
 
ארגונומיהמטרתו של ייעוץ ארגונומי היא לזהות גורמי סיכון שכיחים בסביבת העובדים או התלמידים ולאפשר להם לתפקד ביעילות בסביבתם תוך שמירה על בריאותם והימנעות מפגיעות הקשורות למאפייני עבודתם.הארגונומיה בודקת שכיחות של פגיעות, גורמי סיכון ומדדים אנטרופומטריים של האוכלוסיה. בעזרת נתונים אלה מציעה הארגונומיה עקרונות לעיצוב ואפיון  פעילות ועבודה , לעיצוב סביבת העבודה, ומסייעת  להתאים את עמדת העבודה לאדם.  תכנון תנאי עבודה בריאים, ושימוש נכון בציוד ובכלים, במטרה למנוע נזקים לבריאות העובד.ברוב המקרים ניתן לעשות זאת בתנאים הקיימים .גורמי הסיכון בעבודה יכולים לנבוע כתוצאה מעבודה לא נכונה עם הגוף ו/או תנאי סביבה לקויים.פתרונות ארגונומיים יכולים להיות טכניים, כגון: שינויי בעמדת העבודה והתאמת ציוד, או התערבות בסגנון העבודה של העובד: מנחי גוף וכד'.ישיבה על יד המחשב שעות ארוכות בעבודה,  בגלישה וצ'וטטות, מול עמדה שאיננה מותאמת , הוא אחד הגורמים הנפוצים  לנזקי שלד שריר .על מנת למנוע נזק מצטבר לגופינו מובאים 10 טיפים מומלצים, להם אני קוראת "עשרת הדברות" של עבודה מול המחשב.

הקפדה על "עשרת הדברות"

  1. שימרו על ישיבה נכונה: הבטיחו תמיכה לגב התחתון, כתפיים רפויות, והימנעו מלחץ על השוקיים. זוית הברך צריכה להיות 90-100 מעלות, וזוית הירך צריכה להיות כ- 100 מעלות. כדי לשבת נכון צריך להעלות או להוריד את גובה הכסא. כפות הרגליים צריכות להיות מונחות על הרצפה או על תמיכה מתאימה.
  2. שמרו על תנוחה נכונה של הזרועות, שורש כף היד וכפות הידיים. גובה המקלדת צריך להיות מול כפות הידיים שלנו , כך שבהקלדה לא נצטרך להרים או להוריד את כפות הידיים. המרפקים צריכים להיות לצידי הגוף והכתפיים במצב נוח (לא מורמות ולא מונמכות). העכבר צריך להיות מונח ליד המקלדת (באותו הגובה) , כמה שיותר קרוב לאמצע הגוף.
  3. שנו תנוחה לעיתים תכופות: קומו להחזיר תיקים למקום, אל תערמו חומר על השולחן המפריע לעבודה.
  4. הימנעו מתנוחות לא טבעיות בזמן שימוש בציוד המשרדי. קרבו הטלפון אליכם, קרבו את העכבר למקלדת, הגביהו הכסא, הזיזו המסך למקום הנכון.
  5. הימנעו מלהניח את המרפקים, זרועות ושורש כף היד על משטחים קשים או קצוות חדים.
  6. השתמשו במינימום כוח להקשה על הקלידים.
  7. עשו הפסקות קצרות של 30 שניות במשך היום, לביצוע תרגילי הרפיה ומתיחה.
  8. עשו לפחות הפסקה אחת בה אתם קמים מעמדת העבודה הקבועה שלכם, לצורך קפה או ארוחה.
  9. שמרו על העיניים - מרחק המסך מהעיניים צריך להיות בין 50-70 ס"מ. גובה המסך צריך להיות מותאם כך שהשורה העליונה תהיה בגובה העיניים שלנו או מעט נמוך מגובה העיניים. הקפידו לתת מנוחה לעיניים- כדאי לעצום אותן לרגע, לבהות בעצם מרוחק ולמצמץ לעיתים קרובות, הקפידו על בדיקות ראיה תקופתיות, והתאמה נכונה של משקפיים.
  10. הקפידו על פעילות גופנית ואורח חיים בריא- אלה יעזרו לשמור על בריאותכם בעבודה ובכלל.

במידה ולמרות ההקפדה על תנוחה נכונה ופעילות גופנית, עדיין אתם חשים אי נוחות או סובלים מכאבים לאחר ישיבה ממושכת מול המחשב, מומלץ לפנות לאיש מקצוע בתחום, לקבלת יעוץ מקצועי.במידת הצורך יערך אפילו ביקור במקום העבודה לניתוח עמדת העבודה ומתן המלצות ארגונומיות בהתאם. 

דגנית כץ
בעלת מכון לריפוי בעיסוק ויעוץ ארגונומי.
מרצה בחוג לריפוי בעיסוק -אוניברסיטת חיפה.
מייל: כתובת דואל זו מוגנת מדואר זבל, אתה צריך לאפשר Javascript בכדי לצפות בה
נייד- 050-8802454 

 

ניתן להפנות כאן לדגנית שאלות מקצועיות, והיא תענה עליהן בכתבותיה הבאת.

 


צטט מאמר זה באתרך | צפיות: 2917

תגובות (3)
RSS לתגובות
1. 08-02-2008 18:02
איזה כסא צריך לעבודה מול מחשב
הכתבה מאד מועילה, ורציתי לשאול- 
מה צריך להיות בכסא עבודה, בעיקר למי שיושב כל היום מול המחשב? 
תודה.
רשומים
כתובת דואל זו מוגנת מדואר זבל, אתה צריך לאפשר Javascript בכדי לצפות בה
2. 22-02-2008 13:44
הכסא הנכון
מצטערת על העיכוב בתגובה, מתקלות הטכנולוגיה.  
הכסא הנכון תלוי במבנה הגוף, בסוג העבודה ובשעות הישיבה מול המחשב, בנוסף יש להתחשב גם בגובה השולחן עליו מונח המחשב. בכסא חייבת להיות משענת גב עם קצת הטיה אחורית, מושב מרופד בעומק שמגיע מקצה הישבן ועד למרחק של שתי אצבעות מהקפל האחורי של הברך, וכן משענות ידיים בגובה המאפשר מנוחה לאמות בזוית של 90 מעלות. גובה הכסא צריך להיות כזה שהרגליים יהיו מונחות על הרצפה או על הדום. 
ככלל לא חייבים כסא מאוד יקר, אבל חייבים לבדוק שהוא מאפשר לנו לשבת מול המחשב באותן הזויות שהוזכרו במאמר. במידה ובעמדה משתמשים כמה אנשים או ילדים, יש חשיבות לכך שהכסא יהיה בעל אפשרות לכיוון זוית משענת הגב, גובה ועומק המושב, וגובה ומרחק משענות הידיים. בצורה זו תתאפשר התאמה לכל אדם היושב על הכסא.
רשומים
deganit
3. 22-02-2008 14:05
תודה!
ונשמח ללמוד עוד על נושא הארגונומיה... :?
רשומים
esty

רק משתמשים רשומים יכולים להגיב.
בבקשה הכנס בשם המשתמש או הרשם לאתר.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.1

 
< קודם   הבא >