Image Image
 
איכות חיים
התנהלות ביאכטה לבעלי צרכים מיוחדים / הסבירסקים הדפס דואל
נכתב על ידי מערכת   
דר' רויטל שורץ-סבירסקי ובן זוגה, דר' יורם סבירסקי, אספו רשימת טיפים ולקחים בנוגע להתנהלות אנשים עם מוגבלות העורכים מסעות שיט.

במהלך התנסויותינו כשייטים, זכינו להפליג בכמה דגמי יאכטות. לבקשת חברים ומדריכים, קיבצנו כמה מהרשמים והלקחים שנצברו, למען השייטים שבדרך.

קרואטיה 2006:21134elan434-8(1)

בשייט הראשון לקרואטיה השתתפו ארבע יאכטות מטיפוס קטמרן "לאגון" בגדלים שונים. אמירה כללית: הקטמרן, בכל המימדים ולמרות גודלה העצום – איננה נוחה יותר לבעלי כ"ג. מן ההיבט של שירותים – לא יכולתי ולו פעם אחת להשתמש בהם... הסף גבוה מדי התא קטן מדי וכל החלל של השירותים שבבידון איננו יכול להכיל כ"ג. השתמשתי בתחליפי דלי או בשירותי המעגנות שבדרך.

הכניסה לקטמרן – נהדרת; כ"ג הגיע עד המדרגות על-גבי צמד "גאנגוויס" מאובטחים, הגוף הועבר בקלות למדרגה העליונה ומשם בגלישה חיננית ל"מרפסת". ממנה לסלון – על "גאנגווי" נוסף (הפלגנו עם 4 "גאנגוויס"...) ומשם לתאי המגורים בבידונים על "גאנגווי" רביעי. מילאנו את החלל שמתחתיו בכל הכריות מפינת הישיבה המרכזית, בגלל הפרשי הגובה. כ"ג היה מקופל בתא אכסון שעל הקטמרן כל ההפלגה ונפרק רק לקראת ירידה לחוף. 


יאכט
bavaria46(1)ה מדגם בוואריה 46

תורכיה 2008:

בפלוטילה לתורכיה היו לנו ארבע יאכטות: שלוש מהן - דגם "בוואריה 44" והרביעית דגם "בוואריה 46". כאן המקום להרחיב בכמה מילים את המשמעות של ההבדל ביניהן מההיבט של נגישות לנכים. לדגם "בוואריה 46" עדיפות משמעותית למשתמשים בכיסא גלגלים כמונו, מכיוון שתא השירותים רחב הרבה יותר וגם חלל המקלחת נפרד ממנו ומרווח למדי. ניתן היה להתנייד מעט עם הכיסא ב"סלון", להגיע איתו לפתח תא השירותים, להעביר את הרגליים מעל לסף המוגבה ולהיכנס בנוחות יחסית פנימה. הדבר איננו אפשרי בדגם "בוואריה 44", אך עם הזמן, המיומנות נרכשה והתפקוד ביאכטה השתפר לאין ערוך.

"חדר השינה". גם כאן יש לחדד את המושג: התא קטן, אין אפשרות להיכנס אליו עם הכיסא והטכניקה דומה למתוארת לעיל. המיטה נוחה ולצידה ארונות מרווחים ומדפי אכסון. הכניסה והיציאה מהיאכטה - לבעלי כ"ג בינינו על צמד "גאנגוויס" מאובטחים.

 

 

bavaria44
יאכטה מדגם בוואריה 44

קרואטיה 2008:

היאכטות שהפלגנו בהן לקרואטיה בקיץ 2008 - אחת מהן דגם "בוואריה 44", המוכרת לנו מההפלגה לתורכיה והשנייה – מדגם ELAN. כאן המקום להרחיב בכמה מילים את המשמעות של ההבדל ביניהן מן ההיבט של נגישות לנכים. לדגם "ELAN" עדיפות כלשהי למשתמשים בכיסא גלגלים, מכיוון שתא השירותים רחב במעט יותר וגם דלתו נפתחת החוצה וללא סף (כמעט). ניתן היה להגיע עם הכיסא ב"סלון" (מרחב המחייה המשותף) לפתח תא השירותים ולהיכנס בנוחות (יחסית!) פנימה. הדבר, כזכור, איננו אפשרי בדגם "בוואריה 44". יתרון קל נוסף הינו החיבור הישיר בין תא השירותים לאחד מתאי המגורים ("סוויטה"). גם היציאה מיאכטה זו לרציף נוחה יותר, הודות לרווח בין שני ההגאים המאפשר את השחלת הגוף בקלות יחסית החוצה אל ה"גאנגווי". אפשר גם לפרק ולהרכיב את ההגה בקלות רבה.

gangway
"גאנגווי" משמש גם לעליה על גמל...
פרי עמלו המסור של מתנדב רפא"ל אבי לוי

חסרונות שמן הראוי לציינם: גרם המדרגות מהקוקפיט לסלון ארוך יותר ויש שתי מדרגות בתוך ה"סלון", שהיוו מכשול גם לבעלי הרגליים הקלילות שבינינו... היציאה מהיאכטה מתנהלת לבעלי כ"ג בינינו על צמד "גאנגווי"ס מאובטחים. אופן השימוש בשיפוע הכפול תלוי מאד בהפרש הגובה בין הרציף ליאכטה.

 

 

 

 קפריסין 2009:

כאן הפלגנו ביאכטה קטנה יחסית (בוואריה 34), אך הופתענו מהנוחיות שהציעה: היה לה פתח כניסה שהפך לגשרון (גאנגווי) בהינתן גובה מתאים של הרציף. פירוק מהיר של ההגה איפשר גישה ישירה לספסלי ה"קוקפיט". לשם מעבר בין רציפים עם הפרש מפלסים, נבנה באדיבות חברת "דרך הים" במיוחד עבורנו "גאנגווי" (כבש כניסה) משוכלל ועליו משטח נייד על 4 גלגלים מותאם בגודלו, המאפשר מעבר קל יחסית בישיבה מהיאכטה לרציף. ההתאמה של היאכטה הקטנה מוכיחה שלא תמיד "הגודל קובע"... כיוון שהיו פחות תאי שינה, השירותים והסלון היו גדולים ונוחים יותר. היו גם פחות מדרגות בין הסלון ל"קוקפיט". בניגוד להפלגות חופים, כאן היה צריך לקחת בחשבון הפלגה של כ- 24 שעות רצופות ולכן היה צריך להתארגן במעברים (שירותים וכו') גם בטילטולים.

יוון 2010: 329p5050204

כאן הפלגנו בדגם מוכר (באווריה 46) אך היו בכל זאת כמה שינויים ושיכלולים בהתארגנות. בכל היאכטות הורכב "גאנגווי" כפול ודי ארוך כך שאפשר היה להגיע (בסיוע) עם כיסא הגלגלים עד ה"קוקפיט". המעבר דרש תשומת לב רבה, אחרת מישהו עלול ליפול למים... פירוק אחד ההגאים עזר למעבר בין כיסא הגלגלים לספסל (תשומת לב ל"שגם" הקטן שעלול ללכת לאיבוד).

אמצעי פשוט שעזר מאד היה 2 ארגזי בירה מפלסטיק קשיח שעזרו לגשר בין כיסא הגלגלים למיטה דרך מעבר צר. הארגזים עזרו גם במקומות אחרים וחסכו לא מעט "סחיבה".


אחת היאכטות בפלוטילה הייתה "באווריה 45" חדשה. במבט ראשון היא נראית נגישה יותר (פתח רחב מאחור ומעבר נוח בין ההגאים), אך צריך לבדוק את התנאים בסלון, בשירותים ובחדרי השינה לפני שמכריזים איזו יאכטה מתאימה יותר.

ביוון צריך לקחת בחשבון כמה קשיים שמכבידים על כל היאכטונרים אך מפריעים במיוחד לאנשים עם מוגבלויות. חלק מהמרינות מתמלאות כבר בשעות אחה"צ ואם רוצים להיקשר לרציף צריך להגיע מוקדם. אחרת הדרך היחידה להגיע לרציף היא עם סירת הגומי ("דינגי"). זה מחייב משמעת של יציאה מוקדמת בבוקר, אחרת לא נשאר מספיק זמן להפלגה. אגב, הפלגה סמוך לזריחת השמש היא חוויה מיוחדת.

p5060265

יש מעגנות (אפילו צמודות לכפרים מבוססים) ללא חיבור חשמל ומים או עם סידורים לא נוחים של שעוני מים וחשמל, כרטיסים מגנטיים ושירות לקוי. יש גם מפרצים פתוחים שלא נותנים הגנה טובה מהגלים (הטבעיים ושל המעבורות הרבות שמתרוצצות בין האיים). זה מחייב זהירות מיוחדת בכניסה וביציאה מהיאכטה. מי ש"מכור" ל- 220 וולט, כדאי שיצטייד בממיר מתח פשוט (פחות מ- 200 ש"ח).

 

 

הערות למשתמשים בקביים ולבעלי מגבלות ניידות אחרות

  • עבור מי שנשען חזק על קביים, ה"סלון" והשירותים עלולים להיות סביבה לא לגמרי בטוחה. אם יש קושי בשווי משקל, כל טלטול של היאכטה או רטיבות של הרצפה עלולים להסתיים בנפילה. רצפת העץ / פרקט חלקה מאד בנוכחות מים / חול / אבק. כדאי להתקין מראש גומיות קביים טובות ולנעול נעליים עם סוליות סבירות. ההליכה איטית ומחושבת, תוך היכרות מירבית עם מאחזים שעלולים להזדקק להם במקרה של טלטול לא צפוי (למשל: הפלגה ב"שתיל" כאשר אוניה גדולה עוברת ליד היאכטה).
  • כאשר נכה מסתובב על רגליו ב"סלון" ובשירותים, צריך להזהיר אותו בקול רם כאשר מתקרב גל גדול מאוניה חולפת. זה עלול להתרחש גם כאשר רתוקים לרציף או עוגנים במפרץ שקט. הנכה ימצא מאחז להישען עליו ולהימנע מנפילה.
  • לשקול הוספה של סרטי הדבקה נגד החלקה בפינות נבחרות, אם זה לא מפריע לבעלי היאכטה.
  • אפשר לאלתר במקום או להביא מהבית סולם קצר של מוטות וחבלים. סולם כזה יכול לעזור לבעלי ידים חזקות לעלות מהסלון ל"קוקפיט". בדרך כלל יש מקומות נוחים לקשירת סולם כזה בצידי הפתח. 


  • ברוח ההרצאות שקיבלנו ביום בטיחות של "אתגרים", כדאי שתהיה הבנה בין הנכה למסייע ביחס לאופן הסיוע. צריך לשאוף להשתתפות מרבית של הנכה בתהליך (לא "שק קמח"), אך להימנע ממאמצי-יתר שיגרמו נזקים במפרקים ש"עובדים קשה" אצל נכים.
  • שירותים ביאכטה נוטים להיסתם או להתקלקל לעתים קרובות יותר מאשר בבית. תקלות כאלה עלולות להכביד במיוחד על נכים, שהחלופות המקובלות מאד לא מתאימות להם. לכן צריך להקפיד על הוראות השימוש בשירותים ולוודא שלפחות איש צוות אחד יודע לטפל בתקלות הנפוצות.
  • תוך כמה ימי הפלגה מפתחים בדרך כלל מיומנויות העברה שקשה לדמיין ביום הראשון. הנכים מוצאים נקודות אחיזה אפקטיביות ומכירים טוב יותר את יכולתם והמסייעים יודעים היכן לאחוז ובדיוק כמה כוח להפעיל.
  • בגדים – כאילו לא שייך, אך עלולים להיווצר מצבים לא נעימים במעברים בין הרציף, הקוקפיט, הסלון והשירותים. צריך לקחת להפלגה רק בגדים שלא מחליקים למטה או "מתרוממים" וכו'. זה נכון במיוחד למי שרגיש/ה לצניעות ולאסתטיקה (תופעת השרברב המתכופף)... סרבל עשוי להיות אידיאלי, אך יש בעיה בשירותים (אלא אם תבוצע בסרבל התאמה מיוחדת)... כדאי גם לחשוב על כיסים ועל מה שמחזיקים בתוכם (שלא יינזק או יפריע במעברים).
  • מי שסובל מפגיעה בידיים צריך לקחת בחשבון שמירה על שווי משקל בזמן טלטולים.
  • בלי לפגוע בבריאות, כדאי לשים לב ל"מאזן הנוזלים" כך שלא יהיו "טיולים" מיותרים לשירותים. לפעמים אפשר לתכנן את זה כך שלא יהיו כמעט ירידות לשירותים בזמן הפלגה (במשטר המקובל בהפלגת חופים, לא בהפלגות רצופות, כמובן).
  • רצוי להוריד קילוגרמים מיותרים לקראת ההפלגה. לכל ק"ג מיותר יש משמעות בקטעי ההעברה ביאכטה.
  • צריך לבקש (עד כמה שאפשר) מהשייטים ביאכטה לשמור על ניקיון הרצפה.
  • יש צורך בתשומת לב מיוחדת לעיוורים, כפי שיודעים היטב ב"אתגרים".
  • לפעמים משתעשעים ברעיונות כמו "Boston chair"(כיסא מאולתר מריתמה שמחוברת למעלן של מפרש). ללא הכנה מוקדמת זה עלול לא לעבוד, בין השאר בגלל שריתמה פשוטה עלולה לחתוך את גוף הנכה במקומות רגישים. אם רוצים, אפשר להיעזר במומחי סנפלינג בקטע הזה. חשוב להשתכנע שהמיתרים והגלגלות יעמדו בעומס.
  • לפעמים אין גישה ישירה מהיאכטה לחוף וצריך להשתמש בסירה קטנה ("דינגי"). זה דורש התארגנות מיוחדת, זהירות ולפעמים גם לבוש עמיד, כי קשה להימנע מ"שפריצים" וכו'...
  • צריך להפחית ככל האפשר נזקים לפרוטזות, מכשירי הליכה, מכשירי שמיעה ואמצעי-עזר אחרים.
  • רצוי להחזיק את כיסא הגלגלים מקופל ומאובטח בסלון או בחדר שינה כשהנכה יושב בקוקפיט. כמעט כל מקום אחר בחוץ עלול להפריע או להזיק בטלטולים לא צפויים או כאשר נדרשת תגובה מהירה של הצוות.
  • יש מקרים של הצפת רצפת חדר שינה אחורי מהצנרת הרגישה של דוד החימום. למרות הצפיפות, לא רצוי להשאיר ציוד רגיש למים על הרצפה בלילה.
  • בהפלגות ארוכות צריך לשים לב גם לאיכות הישיבה, וזה לא פינוק. למוגבלי ניידות יש נטייה לשבת שעות ארוכות בעמדה אחת על הספסל בסיפון. אם אין ריפוד, יש תוצאות טבעיות שעלולות להתפתח לפצעי-לחץ. לכן מומלץ להצטייד בכרית דקה עטופה בחומר בעל מקדם חיכוך גבוה ועמיד לרטיבות. כריות עבות (או כריות "ביצים") עלולות לפגוע ביציבות הישיבה.

רעיונות למחשבה

הפלגת "אתגר" לקפריסין 2009

לטורים נוספים של יורם           לטורים נוספים של רויטל

 


צטט מאמר זה באתרך | צפיות: 3230

RSS לתגובות

רק משתמשים רשומים יכולים להגיב.
בבקשה הכנס בשם המשתמש או הרשם לאתר.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.1

 
< קודם   הבא >