Image Image
 
חברה
כך נשים לומדות להשתיק את הפרעת הקשב שלהן /אילנה רייטקופ הדפס דואל
נכתב על ידי זיוה דינה - מנכל קשב ADHD   
הפרעת קשב וריכוז יוצרת קשיים המשפיעים על כל תחומי החיים של הלוקים בה. בשנים האחרונות הולכת ומתבררת העובדה שמספר הבנות הסובלות מהפרעת קשב דומה למספר הבנים הסובלים ממנה. למרות זאת, מספר הבנות המופנות לאיבחון או מגיעות לטיפול עדיין קטן ממספר הבנים.

רבים מהגברים והנשים הלוקים בהפרעת קשב וריכוז הם בעלי חשיבה ייחודית המאפשרת להם לפעול בצורה יצירתית בתחומים רבים ומגוונים. יחד עם זאת, הפרעת קשב וריכוז יוצרת קשיים המשפיעים על כל תחומי החיים של הלוקים בה. היא מתאפיינת בחוסר שקט פיסי או מחשבתי, בחוסר יכולת להתמקד ולהתמיד בפעולה אחת או במחשבה אחת, ובקשיים בולטים בהתארגנות יומיומית כתכנון וניהול זמן, ניהול חפצים וניירת. אופן ההתייחסות של נשים וגברים להפרעה מתחיל להסתמן כשונה ואף מנוגד כבר בגילאי הילדות.

 

המכינה לבגרות של רום פרט - 2/2009פרטים באתר: http://www.romprat.co.il/page36.html?amp
טלפון: 03-5614611
*ניתן לקבל מילגות ממשרד הבטחון או משרד החינוך לפי מצב סוציואקונומי.
*מוכר לפקדון ממשרד הבטחון.

במשך שנים רווחה ההנחה שמספר הילדים הסובלים מהפרעת קשב גדול ממספר הילדות הסובלות ממנה. בשנים האחרונות הולכת ומתבררת העובדה שמספר הבנות הסובלות מהפרעת קשב זהה או דומה למספר הבנים הסובלים ממנה. למרות זאת, מספר הבנות המופנות לאיבחון או מגיעות לטיפול עדיין קטן ממספר הבנים.
הסיבה למצב זה היא שרוב הילדות עם הפרעת קשב לומדות בשלב מוקדם של חייהן להשתיק את ההפרעה ולהפנים אותה. השתקה זו מלווה אותן לאורך כל חייהן ויוצרת גם השתקה של היכולות היצירתיות שלהן. הן לומדות להתעלם מנוכחות ההפרעה, וכנשים בוגרות משלמות מחיר אישי וחברתי כבד על התעלמות זו.

גם חווית בית הספר של בנים עם הפרעת קשב שונה מן החוויה של בנות הלוקות בהפרעה. כדי להיות "תלמיד/ה" בנים ובנות נדרשים להתנהג על פי הכללים, לקבל ציונים טובים, וללמוד להתנהל על פי הדרישות. בית הספר עדיין מגדיר כ"לא תלמיד/ה" לא רק את מי שלא לומד או לא מתנהג על פי הכללים, אלא גם את מי שמגיע לבית הספר לא מאורגן, כלומר ללא המחברות המתאימות, ללא קלמר מסודר, וללא שיעורי בית. כאשר בנים מתקשים לעמוד בדרישות הלימודיות וההתנהגותיות של בית הספר, הם מחצינים את התיסכול שהם חווים, וכתוצאה מכך נלקחים לטיפול אצל אנשי מקצוע. הטיפול מאפשר לבנים להגדיר את הקשיים שלהם, לזהות את היכולות שלהם, ולדעת להשתמש ביכולותיהם כדי להתמודד עם קשייהם באופן יעיל.

 

ישיבת בני חיל קדומים
ישיבה בראש אחר
ישיבה תיכונית לתלמידים בעלי יכולת אינטלקטואלית טובה
עם קשיי קשב וריכוז (A.D.D., A.D.H.D)
! אוירה תורנית ! מסגרת תומכת ומתקדמת ! אחוזי זכאות גבוהים
! כתות קטנות במיוחד ! יחס אישי וחם ! פעילות חברתית מגוונת
! שיטות הוראה חדשניות ! אפשרות לתנאי פנימייה מלאים
אתר הישיבה:  
http://www.bnh.org.il/new/
טלפון  09-7921621
ימי הכרות:
כ"ג כסלו 10.12.09 בשעה 14:00 / י"ג שבט 28.1.10 בשעה 13:00

בנות יודעות שהן אמורות להיות ילדות טובות צייתניות ומסודרות.
כאשר הן מתקשות לעמוד בדרישות הלימודיות של בית הספר, הן מפנימות את התסכול, ונתפסות כילדות חולמניות או מופנמות. הן גם יודעות שכילדות מצופה מהן שתהיינה מסודרות, שהמחברות שלהן תהיינה מקושטות, ושהיומן שלהן יהיה מעודכן ומסודר. מכיוון שהן מפנימות את הקשיים, הן אינן מגיעות לקבל טיפול מקצועי, אינן מסוגלות להסביר לעצמן את הקושי להיות ילדות מסודרות, ולכן הן מתחילות לפתח מיומנות הסתרה והכחשה. במקום ללמוד לנהל משא ומתן עם הקשיים שלהן, הן לומדות לקרוא לעצמן עצלניות, ומתחילות תהליך מתמשך של שימוש ב"שקרים לבנים" על מנת להסתיר את הקשיים. גם כאשר הן מצליחות, במאמץ רב, לעמוד בדרישות, הן יודעות ש"משהו לא בסדר". הן תופסות את הצלחותיהן כמקריות, וחווות תחושת זיוף מתמדת.

כאשר ילדות אלה מגיעות לבגרות, הקשיים הולכים וגדלים. הן נתקלות בציפיות החברתיות הדורשות מהן להתנהל בעולם התעסוקתי, ולנהל במקביל את הבית והמשפחה.
הן לומדות שהחברה מצפה מהן להיות אחראיות על ניהול הזמן של בני המשפחה, על ניקיון הבית, על הלבוש והתזונה של בני המשפחה, על חינוך הילדים והקשר עם מערכת החינוך, ועל ניהול הכספים היומיומי. כאשר הן לא מצליחות לעמוד בציפיות אלה, הן לומדות להגדיר את עצמן לא רק כעצלניות אלא גם כאמהות לא טובות וכבנות זוג שלא עומדות בציפיות החברה.

ליאור יואל, פסיכולוג חינוכי מומחה
אבחון וטיפול במבוגרים
הסובלים מהפרעת קשב וריכוז
ע"פ תוכנית ייחודית ומותאמת לצרכי הלקוח.
לפרטים: http://www.betipulnet.co.il/profile/lioryoel/
תל אביב 050-7856516


מכיוון שבשלב זה מושתקת הפרעת הקשב לחלוטין, אין באפשרותן להבחין כי קשיי ההתנהלות היומיומיים שלהן הם תוצר של ההפרעה. הן חוות תחושת כישלון ותחושת חוסר אונים מתמשכת. בנוסף, אין להן אפשרות להשתמש ביכולותיהן היצירתיות, והן אפילו לא יודעות לזהות את התסכול הנובע מחוסר מימוש עצמי מתמשך. רבות מהן מצליחות לתפקד, אולם עושות זאת תוך מתח מתמיד וידיעה שהן תמיד "לא בסדר". מתח זה יוצר עייפות מתמדת ועלול אף ליצור תחושה של דיכאון קל ומתמשך. חלקן של נשים אלה אינו מצליח להחזיק מעמד במקום העבודה, חלקן מתגרש כתוצאה מתחושה של כישלון בחיי הזוגיות, חלקן מגיע לטיפול פסיכיאטרי כתוצאה מתחושת דיכאון, חלקן עסוק באופן אובססיבי בסדר וניקיון, וקיימת טענה שמצב זה עלול לגרום להתפתחות הפרעות אכילה או מחלות כמו פיברומיאלגיה.

רק כאשר נשים אלה לומדות להקשיב להפרעת הקשב שלהן, רק כאשר הן מתחילות לזהות את נוכחותה ואת קולה, הן יכולות להתחיל ליצור איתה משא ומתן ולהסביר לעצמן ולסביבתן את הקשיים שהן חוות. רק כאשר הן מקבלות אותה אל תוך חייהן, הן יכולות לקבל את העזרה המקצועית המתאימה ולגלות מחדש את יכולותיהן. קבלת נוכחותה של הפרעת הקשב מאפשרת להן להגדיר את עצמן מחדש כנשים, כחושבות, כיצירתיות, ולא כעצלניות, כדיכאוניות או כאמהות לא טובות.

אילנה רייטקופ - M.A לימודי נשים, מאמנת אישית להפרעת קשב וריכוז, כתובת דואל זו מוגנת מדואר זבל, אתה צריך לאפשר Javascript בכדי לצפות בה טלפון: 0505-340-936


סיפורה של טל/ אורלי צדוק

טל, בת 38, הגיעה לייעוץ תעסוקתי לאחר שהרגישה רצון עז לצאת לעבודה, אולם חשה התנגשות עם צרכי הבית והילדים המעסיקים אותה שעות ארוכות.
בעבר למדה תקשורת והשתלבה בהצלחה בהפקות בחברת תיקשורת . הקשיים התחילו עם הולדת בנה הראשון, כאשר נדרשה לשלב בין הצרכים של שתי מערכות תובעניות. עם הולדת ביתה השנייה, הרגישה טל שהדברים יוצאים מכלל שליטה והתפטרה. לדבריה, היא מצאה את עצמה מתבלבלת לגבי ההנקה, שוכחת לקנות חיתולים או לתכנן את הכביסה. במהרה ביתה הפך לכאוס, וסדר היום הרוטיני דלדל את משאביה הרגשיים. היא התקשתה לארגן סדר יום לעצמה ולא כל שכן לילדיה כך שמצאה עצמה מסתובבת איתם בלילות, מכינה להם ארוחות בשעות משונות ובעיקר חווה עצמה כאמא גרועה המתביישת אפילו להזמין חברות הביתה.

הארגון מחדש התחיל עם קבלת הקשיים ועם ההבנה שהציפיות ממנה אינן ריאליות. היא למדה לבקש עזרה מבעלה ועזרה בתשלום בעבודות הבית. היא הבינה שאם קשה לה להרכיב עם הילדים פאזלים על השטיח, עדיף לצאת לגינה הקרובה, לשחות בבריכה וליזום השתוללויות ומשחקי כדור מהם היא נהנית.

לאחר ההתארגנות הראשונית, טל החלה לעבוד בחצי מישרה כאשר חלקה מן הבית. היא ניצלה את הקשרים שיצרה בעבר כדי להשתלב כפרויקטורית במספר הפקות . היא נהנתה מן העבודה המגוונת עם התקופות האינטנסיביות ותקופות ההפוגה. במקום ימים ופעילויות קבועות, אופיינו חיי הבית ב מבצעים והפתעות- כמו שהיא אהבה. במקביל, ילדיה הגדלים למדו להזכיר לה דברים ששכחה ומהר מאד הפכו לעצמאים

החיים בבית נראו עדיין בבלאגן וטל המשיכה לסבול מחוסר הארגון ומתלונות הסביבה, אבל היא הייתה סלחנית יותר כלפי עצמה, יכלה לחייך ולצחוק על הקשיים והצליחה להשתלב בדרך משלה במקצוע שהיא אוהבת.

אורלי צדוק - ייעוץ ותכנון קריירה עם מומחיות לטיפול באנשים בעלי הפרעות קשב וליקויי למידה. http://www.orlyzadok.com/

מאמר זה נלקח מ

עלון קשב ADHD
נשלח בדוא"ל על ידי זיוה דינה -
יעוץ וייזום בתחום הפרעות קשב וריכוז
כתובת דואל זו מוגנת מדואר זבל, אתה צריך לאפשר Javascript בכדי לצפות בה


צטט מאמר זה באתרך | צפיות: 2820

RSS לתגובות

רק משתמשים רשומים יכולים להגיב.
בבקשה הכנס בשם המשתמש או הרשם לאתר.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.1

 
< קודם   הבא >