Image Image
 
כל מה שרציתם לדעת על רדיקלים חופשים ואנטי אוקסידאנטים הדפס דואל
נכתב על ידי משה ברלב   
766820_planes_spraying_at_cotton_field1נתחיל מהסוף: חשוב לא ליצר ו-או להכניס לגוף רדיקלים חופשים.
כדי להתגבר עודפי רדיקלים חופשים שכן נכנסו או יוצרו עי גופנו כדאי לאכול מזונות עשירים באנטי אוקסידאנטים!!!!.
אם אתם רוצים להבין כיצד איך ולמה קראו את הכתוב בהמשך.

moshe

חלק א'

כל מה שרציתם לדעת על רדיקלים חופשים ואנטי אוקסידאנטים:
מהו רדיקל חופשי?
מה גורם להיווצרותם של רדיקלים חופשיים בגוף?
כיצד גורמים הרדיקלים החופשיים לנזקים?
ויטמין C ותפקידיו. וויטמין E ותפקידיו, סלניום,קרוטונואידים, ליקופן - הצבע האדום בירקות.
הביופלבנואידים העיקרים: קוורצטין, פיקנוגנול, תמצית זרעי ענבים, תה ירוק.

מהו רדיקל חופשי?

התאים בגופנו עשויים ממולקולות המורכבות מאטומים. בכל אטום יש גרעין ואלקטרונים. כאשר מסיבה כל שהיא אטום מאבד אלקטרון אחד האטום הופך למאוד אקטיבי (פעיל) ולא יציב אז הוא ניקרא רדיקל חופשי. אטום כזה שואף בכל מחיר להשלים את האלקטרון שחסר לו  על ידי "גנבת" אלקטרון אחר מאטום  הקרוב ביותר, וזה  כדאי להגיע ליציבות.  תהליך זה ניקרא חימצון הוא תגובת שרשרת שבה ,  אטום אחד  גונב אלקטרון לאטום השכן ללא הפסקה בצורה כזו נהרסים מולקולת רבות  שגורמת נזק רב לתאים ולרקמות.. תהליך מפולת זה יפסק רק שבמקירה היה במקום האירוע אטום שיש בו הרבה מאוד אלקטרונים ואיבוד של אלקטרון בודד לא הופך אותו לאקטיבי. אטומים כאלה יש באנטי אקסידנטים.

רדיקלים חופשים שבגוף חלקם מיוצרים עלי ידי הגוף  וחלקם נכנסים לגוף ממקורות חיצונים דרך הנשימה והאוכל.

מה גורם להיווצרותם של רדיקלים חופשיים בגוף?

רדיקלים חופשיים נוצרים לעיתים כחלק מתהליכים טבעיים שקורים בגוף .

היווצרותם עולה ככל שצריכת האנרגיה בגוף עולה - כמו בפעילות גופנית אינטנסיבית

תהליכים צורכי אנרגיה בגוף שמייצרים רדיקאלים חופשים הם :

נשימה וחילוף חומרים (תוצר לוואי ביצור האנרגיה - שריפה של שומנים ופחמימות ביחד עם חמצן  כאשר התוצר הלוואי הוא מולקולת מים שלפעמים נוצרת  כרדיקאל חופשי).

 גם המערכת החיסונית מייצרת במידת הצורך רדיקלים חופשיים כתהליך תקין להשמדת וירוסים וחיידקיים בחימצון.

הגורמים העיקריים שמגבירים את יצירת הרדיקלים החופשיים בגוף הם: קרינת השמש ודלקת. 

766820_planes_spraying_at_cotton_fieldרדיקלים החופשיים שמגיעים אלינו ממקורות חיצוניים  בנשימה ובמזון:

¨     עישון ועשן תעשייתי (תחנות כוח מפעלים מכוניות)

¨     מזון מתועש (שומנים מוקשים (TRANS

¨     מזון שמכיל שמן שרוף כתוצאה מטיגון או בישול

¨     קרינה אלקטרו-מגנטית (כמו טלפונים סלולאריים)

¨     תרופות וכימיקלים שונים, חומרי ריסוס והדברה

צילום: papaleguas

כיצד גורמים הרדיקלים החופשיים לנזקים? 

רדיקלים חופשים יכולים לפגוע בכל המולקולות של הגוף כולל  בחומצות גרעין ועוד.

חימצון של ה LDL ("רע")  בדם הוא הגורם לשקיעתו על דפנות העורקים ופגיע בהם.

רדיקלים חופשיים גורמים לנזק מצטבר ולאורך זמן יכולים לגרום למחלות שונות כולל מחלות לב, אלצהיימר, פרקינסון, סרטן, קמטים בעור והאצת תהליכי הזדקנות.
במידה והרדיקלים החופשיים הורסים את קרום התא, דבר שמוביל להרס התאים.

הרדיקלים החופשיים יכולים לפגוע גם בגרעין התא ולשבש את DNA ואו RNA, דבר שיכול לגרום  לשינוי התאים ולהפיכתם  לתאים סרטניים.

הגורמים שמגבירים את הנזק מהרדיקלים החופשים  וגורמים לירידה ברמת ההגנה של הגוף הם:

מתח,  תזונה לקויה, גיל מבוגר או מחלה.

מהו נוגד חימצון
נוגדי החמצון הם חומרים שבמולקולות שלהם יש הרבה אלקטרונים חופשים היכולים לתרום אלקטרונים.

 ככל שבנוגד החמצון יש יותר אלקטרונים חופשים כך הוא נחשב ליותר חזק וטוב.

  איזה נוגד חמצון הכי כדאי לקחת?

במצב חיים מאוזן ורגיל נוגדי החמצון צריכים להגיע מהתזונה, צריכת תפריט  מגוון של פירות וירקות. הרבה פיגמנטים צמחיים, כדאי להפיק את המיטב מהפירות והירקות כדאי לבדוק שהפירות והירקות הנם טריים.

 כיוון שחום (כמו בישול חשיפה רבה בשמש) מנטרל את רוב נוגדי החמצון, תוספי מזון להשלמת נוגדי החמצון עשויים להיות שימושיים, במיוחד אם אנו חיים בתנאים יוצאי דופן, כמו מתח, חולי או חשיפה לשמש. 

 נוגדי החמצון העיקרים שהגוף מקבל בתזונה, מייצר ומשתמש בהם:

ויטמין  A

כבד, חמאה, תפוחים, שמנת, חלמון ביצה, שמן דגים, עלי ירקות ירוקים

 גזר בטטה, דלעת, כרוב, תרד.

 ויטמין C   

בפרי הדר ובפירות שונים אחרים, בעגבניות, עלי ירקות ירוקים ובכבד

ויטמין E 

נבט חיטה, שמן תירס וסויה (ברוב השמנים הצמחים בכבישה קרה בלבד), ברוקלי, נבטים, דגנים מלאים*, ביצים, תרד, סויה, עלי ירקות ירוקים.

סופראוקסיד- דיסמוטז Superoxide Dismutase

 אנזים שנמצא בתאי הגוף בציטוזול בגרעין התא ובמיטוכונדריה.  עושה פעולה של  דיסמוטציה היא משמשת למניעת מוטציות ב-DNA; מכאן שמו של האנזים, סופראוקסיד דיסמוטאז.

האנזים מכיל אטום מתכת של נחושת ואבץ,  ברזל, מגנזיום או ניקל מינרלים אלו חשובים לצריכה במזון לפעולתו

נחושת- דגנים מלאים*, עלי ירקות ירוקים שמרי בירה (מיובשים) מולסה פטריות אגוזים עדשים כוסמת.

 אבץ - הוא גם אנטי אוקסידנט בפני עצמו (נמצא למטה בטבלה זו)

ברזל- ירקות ותבלינים מיובשים שמרי בירה מיובשים שומשום (וטחינה) מלאים מולסה קמח סויה   קטניות מיובשות (חומוס ,לוביה, פול ,עדשים) דגנים, אגוזי קשיו, צנוברים ,שקדים, בוטנים, כבד בקר, בשר בקר (במיוחד חלקים פנימיים, בשר עוף,  עלי ירקות ירוקים.

מגנזיום- תבלינים מיובשים, קמח סויה, שקדים, אגוזים, מולסה ,שמרי בירה, כוסמת, קטניות (במיוחד לוביה), דוחן ,דגנים מלאים* ,קוואקר, קמח תירס, בצל מיובש, רוב הירקות - במיוחד ירוקים כהים, בפירות: תאנים ,הדרים, תפוחים

ניקל - נדרש כמויות קטנות( נמצא במרבית  הירקות)

 פלבונואידים

קוורצטין

פיקנוגנול
פוליפנולים

פלבונואידים נמצאים בעיקר בצמחי מרפא, תבלינים רבים, פירות וירקות, מזונות שעשירים בוויטמין C   

נמצא בעיקר בפירות הדרים בקליפה הלבנה, מישמש, תות שדה ,דובדבנים ,פקעות ורדים ,כוסמת, פלפלים ירוקים ואדומים, אוכמניות, עגבניות, פפאיה

קוורצטין יש ב: פירות הדר, תפוח-עץ, בצל, פטרוזיליה, תה,  יין אדום.

פיקנוגנול יש ב: קלית אורן צרפתי,  תמצית/שמן זרעי ענבים.

פוליפנולים יש ב:  תה ירוק,יין אדום,שמן זית,שוקולד שחור (קקאו).
ריכוז גבוה של פוליפנולים ניתן למצוא בקליפתם של מספר פירות כגון: ענבים,תפוח ותפוז.

 ויטמין A -

 

קרוטונואידים

  
בטא קרוטן

לוטאין וזקסנטין

ליקופן

ויטמין A יש ב: דגים(במיוחד כבד דגים), חמאה וגבינה-שמנה, ביצה(חלמון)

בטא ואלפא קרוטן יש ב: גזר, פטרוזיליה, כרוב, תרד ,בטטות, פלפל אדום ,חלמית(חובזה), דלעת, מנגולד, אפרסמון, מנגו ,מישמש, גויבה כתומה, מלון ,אפונה ירוקה, תירס, במ,יה עדשים טריים, שמן נבט חיטה ,פולי סויה ,אגוזים (אילסר=לוז) ,חיטה מלאה

 

בטא קרוטן נמצא בירקות ופירות הכתומים צהובים, עדשים כתומים וצהובים.

 

לוטאין וזקסנטין צבע צהוב שנמצא  בפירות וירקות ירוקים(ממוסך על-ידי הכלורופיל הירוק כהה)  בפסיפלורה, קישוא ירוק כהה, כרוב, חסה, ברוקולי, ארוגולה ועלי בייבי אחרים, תרד, עלי סלק, (בעלים ירוקים בכלל) בצל ירוק ועירית, מלפפון, כרוב ניצנים, כרוב סיני, ארטישוק, פלפל ירוק (גם חריף), שעועית ירוקה, אפונה, אספרגוס, במיה, פול ירוק, תפוח ירוק, נבטים, שומר, חלמון ביצים, פפריקה ואצות. זמינותו הביולוגית של הלוטאין, על אף שכמותו  בביצה קטנה, גדולה בהרבה ביחס למקורות מזון אחרים.

כדי להגדיל את זמינותו הביולוגית של הלוטאין בתרד או בכל

מקור צמחי אחר, מומלץ להוסיף למאכל מעט שמן זית או

מעט ביצה קשה מרוסקת.

 וליקופן פיגמנט מסוג קרוטינואיד בצבע אדום מבריק נמצא( בפירות וירקות כמות גדולה של ליקופן) יש ב:  עגבניות, אבטיח, גויבה אדומה, אשכולית אדומה ופפאיה.

בשונה מפירות וירקות אחרים, בהם התוכן התזונתי כמו ויטמין  C מופחת בעת בישול, עיבוד עגבניות מגביר את הריכוז של הליקופן הזמין.

 גלוטטיון

 

אנטי אוקסידנט מאוד חזק שהגוף  מייצר ונבנה מחומצות אמינו, לכן חשוב להזין את הגוף בחלבון.

הגלוטטיון  נבנה מחומצות אמינו הבאות: ציסטאין, חומצה גלוטמית, וגליסין.

 ציסטאין - יש ברוב המזונות שעשירים בחלבונים מהחי - עוף ,הודו ,ברווז, ביצים, חלב, מי גבינה, מוצרי חלב, ריקוטה, קוטג' ויוגורט.

מהצומח - פלפל אדום, שום, בצל ,ברוקלי,  כרוב ניצנים ,שיבולת שועל (יש גם בגרנולה).

אם חסר  בגוף ציסטאין הוא מסונטז   ממתיונין וסרין (גם סילניום חשוב ליצור שלו).

מתיונין הינו  אחד מעשר חומצות האמינו החיוניות - אגוזי ברזיל, דגים, ביצים, בשר, קטניות ובמיוחד סויה, גרעיני חמניות, קינואה.

סרין מצוי במוצרי בשר, במוצרי חלב, בקטניות:

סויה, ביצה במיוחד בחלמון, עדשים, בוטנים, לוביה, שקדים, אגוזי מלך, שומשום - חמאת שומשום טחינה, זרעי פשתן, חומוס, אספרגוס,  בשר בקר , עוף, דגים-סלמון ורוד, שריפס , חלב כבשים, חזיר.

חומצה גלוטמית - כל סוגי הבשר עוף דגים ביצים ומוצרי חלב,אצה קומבו היא מקור טוב לחומצה גלוטמית.

גליסין - גלטין עוף הודו ובקר(בעיקר בעור) שומשום  עשבי ים ספירולינה  ביצים ,  דגים (קוד ובקלה).

 סלניום

אגוזי ברזיל דגנים מלאים* שמרי בירה בצל נבטים עגבניות ברוקלי נבט חיטה דגי ים ומזונות ים.

 אבץ  

מצוי במזונות מן החי - בביצים, בשר בקר ועוף, חלקים פנימיים ומוצרי חלב  וכן במזונות מן הצומח - בקטניות, אגוזים, שקדים שמרים, נבט חיטה ודגנים מלאים*, זרעי דלעת שומשום ובכמויות קטנות בכל הירקות.

* דגנים מלאים - חיטה ואורז מלאים

החומר נכתב לוקט ונערך ע"י  

ברלב משה מרפא ברפואה סינית

 


צטט מאמר זה באתרך | צפיות: 4560

RSS לתגובות

רק משתמשים רשומים יכולים להגיב.
בבקשה הכנס בשם המשתמש או הרשם לאתר.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.1

 
< קודם   הבא >